Dwa konsorcja wystartowały w rumuńskim przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszej linii metra w Klużu-Napoce. Miasto jest też ważnym ośrodkiem akademickim Rumunii i prężnie rozwijającym się ośrodkiem gospodarczym. Wartość inwestycji jest wyceniana na ponad 9 mld lei
Kluż-Napoka ma ok. 324 tys. mieszkańców, w tym ponad 80 tys. studentów, z których około jedna trzecia korzysta z samochodów, aby dotrzeć do różnych ośrodków naukowych. Wysokie wzgórza na północy i południu wymuszają w większości ruch na osi wschód-zachód, powodując duże korki na głównych drogach. Jedyna 12-kilometrowa linia tramwajowa w mieście biegnie z Bucium na południowym-zachodzie miasta do wschodniej dzielnicy przemysłowej. Pomóc wyjść z tego komunikacyjnego impasu ma system lekkiego metra.
Podziemna kolej ma zostać wybudowana metodą TBM. Metro będzie obsługiwać lekki tabor składający się z trzech wagonów o długości 51 metrów i szerokości 2,65 metra o maksymalnej pojemności 540 pasażerów. Co warte podkreślenia, składy będą autonomiczne i nie będą potrzebowały do obsługi maszynisty.
Metro ma mieć długość 21,03 km i 19 stacji (z czego 14 znajdujących się na terenie miasta). Od zachodniej strony będą to następująco stacje: 1. Țara Moților (Teilor), 2. Teilor (Eroilor), 3. Copiilor (Subcetate), 4. Sănătății (Spitalul de Urgență), 5. Prieteniei (Răzoare). Na odcinku centralnym znajdą się: 6. Natura Verde (Bucium), 7. Mănăștur (Izlazului), 8. Sfânta Maria (Câmpului), 9. Florilor (Cluj-Arena), 10. Sportului (Mihai Eminescu), 11. Piața Unirii, 12. Piața Avram Iancu, 13. Armonia (Petofi Sandor), 14. Piața Mărăști. Na odcinek wschodni złożą się stacje: 16. Viitorului (IRA), 17. Muncii. Jedna odnoga zostanie poprowadzona na przedmieścia Sopor. Znajdą się tutaj stacje: 18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod) oraz 19. Europa Unită (Becaș). Na końcu tego odcinka znajdzie się stacja techniczno-postojowa.
Obecnie miasto przeprowadziło drugie postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwsze zostało unieważnione ze względu na konieczność aktualizacji kosztorysu, który miał uwzględniać rosnące ceny materiałów budowlanych.
Zainteresowane przystąpieniem do realizacji projektu są dwa konsorcja. Pierwszym jest turecko-francuskie przedsiębiorstwo Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, jako liderem w partnerstwie z Arcada Company, Gülermak S.A. i SC Alstom Transport. Firma Alstom i Gülermak zaoferowały zespół specjalistów, którzy w swym portfolio mają dokonaną rozbudowę metra w Dubaju. Kolejnym zainteresowanym oferentem jest turecka firma Dogus Insaat ve Ticaret (lider), Tekfen İnşaat ve Tesisat, Tekfen Construction & Installation. Ocenie podlegają dwa parametry – cena (55 proc.) oraz kwestie techniczne (45 proc.), w ramach których zamawiający weźmie pod uwagę zaoferowaną metodologię projektowania i wykonania oraz doświadczenie personelu.
Na projektowanie i budowę przewidziano 96 miesięcy, co daje łącznie osiem lat. Projekt będzie współfinansowany z funduszy unijnych z kilku programów operacyjnych na lata 2021-2027 oraz z Krajowego Planu Odbudowy. Szacunkowa całkowita wartość przedsięwzięcia ma wynieść 9,06 mld rumuńskich lei, czyli ok. 8,7 mld zł. Wcześniej wyceniano inwestycję na 6,7 mld lei, czyli 6,4 mld zł. Oferty muszą zachować ważność do marca 2023 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.