Rumuńskie miasto Kluż-Napoka podpisało umowę z konsorcjum firm Gulermak, Alstom i Arcada na projekt i budowę I linii metra. W sumie powstanie 19 stacji.
Kluż-Napoka ma ok. 286 tys. mieszkańców (stan na 2022 r.) i jest ważnym ośrodkiem studenckim. Wysokie wzgórza na północy i południu wymuszają w większości ruch na osi wschód-zachód, powodując duże korki na głównych drogach. Jedyna 12-kilometrowa linia tramwajowa w mieście biegnie z Bucium na południowym-zachodzie miasta do wschodniej dzielnicy przemysłowej. Pomóc wyjść z tego komunikacyjnego impasu ma system lekkiego metra.
Kontakt na jego budowę został zawarty 25 maja. – Podpisaliśmy nasz trzeci i największy kontrakt w pięknej Rumunii. Jego wartość to 1,85 mld euro. Składa się z 22 km linii, 19 podziemnych stacji i zajezdni – cieszy się Kemal Guleryuz, szef firmy Gulermak, która będzie odpowiedzialna za prace budowlane. Alstom będzie odpowiadał za systemy sterowania i zarządzania ruchem, łączność czy zasilanie. – Metro w Klużu-Napoce to jeden z największych w Europie projektów „pod klucz”, obejmujących szerokie portfolio rozwiązań w obszarze sterowania ruchem i infrastruktury – mówi Gian Luca Erbacci, prezes Alstomu w Europie.
Pierwsza linia będzie liczyć w sumie ponad 21 km. Na projektowanie i budowę przewidziano 96 miesięcy, co daje łącznie osiem lat. Pierwszy odcinek Sfânta Maria – Europa Unită o długości ponad 9 km – składający się z dziewięciu stacji i zajezdni, ma być gotowy w ciągu czterech lat (przy czym same prace budowlane powinny zakończyć się w sierpniu 2026 r, co jest warunkiem skorzystania ze środków KPO). Projekt będzie współfinansowany z funduszy unijnych z kilku programów operacyjnych na lata 2021-2027 oraz z Krajowego Planu Odbudowy. Podziemna kolej ma zostać wybudowana metodą TBM. Metro będzie obsługiwać lekki tabor składający się z trzech wagonów o długości 51 metrów i szerokości 2,65 metra o maksymalnej pojemności 540 pasażerów. Co warte podkreślenia, składy będą autonomiczne. Dziennie z metra ma korzystać 164 tys. pasażerów, co wg wyliczeń miasta będzie wiązać się ze zdjęciem z ulic co najmniej 29 tys. przejazdów samochodem. Więcej o zamówieniu
tutaj.