Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiedział właśnie kolejną edycję programu Zielony Transport Publiczny. Nowy nabór będzie premiował gminy i związki metropolitalne, których liczba mieszkańców przekracza 100 tysięcy. Takie podmioty będą mogły bowiem liczyć na całkowite pokrycie kosztów zakupu nowych autobusów wodorowych, elektrycznych bądź trolejbusów.
17 kwietnia ma ruszyć nabór wniosków w ramach kolejnej edycji programu Zielony Transport Publiczny, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Składanie wniosków o dofinansowanie do zakupu nowych autobusów potrwa do końca maja bieżącego roku i będzie miało charakter ciągły. Każdy wnioskodawca może złożyć wyłącznie jeden wniosek.
Do rozdysponowania będzie kwota niespełna 480,436 mln złotych, z czego niecałe 277 mln złotych stanowić będzie bezzwrotna dotacja, natomiast reszta dostępnych środków będzie miała charakter pożyczki. Co istotne, pula przeznaczona na bezzwrotne dotacje może urosnąć do ponad 2 miliardów złotych, o ile Polska otrzyma w końcu środki z KPO, które od wielu miesięcy są zablokowane z powodu nieprzestrzegania podstawowych praw człowieka, zawartych Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
O dofinansowanie z nowej edycji ZTP mogą ubiegać się przewoźnicy oraz organizatorzy komunikacji miejskiej. Bezzwrotne środki z NFOŚiGW można uzyskać na zakup autobusów elektrycznych, autobusów napędzanych wodorem oraz trolejbusów. W każdym z tych przypadków kwota dotacji można wynieść maksymalnie 90% kosztów kwalifikowanych danego zadania. Środki, w wysokości maksymalnie 50% kosztów kwalifikowanych, można też pozyskać na modernizację lub budowę infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych, tankowania wodoru lub sieci trakcyjnej niezbędnej do obsługi nabytych trolejbusów.
Obecna edycja zdecydowanie premiuje duże ośrodki i metropolie, bowiem w przypadku przedsięwzięć realizowanych na terenie gmin, związków międzygminnych, związków metropolitalnych, których liczba mieszkańców przekracza 100 tysięcy, kwota dofinansowania do zakupu autobusów elektrycznych, wodorowych oraz trolejbusów wyniesie 100% kosztów kwalifikowanych. To duża zmiana, bowiem poprzednia edycja zdecydowanie premiowała średnie ośrodki, tracące swoje funkcje społeczne i gospodarcze.
Dofinansowanie w formie pożyczki ma być udzielane w wysokości do 100% kosztów całkowitych przedsięwzięcia, obejmujących koszty kwalifikowane oraz koszty niekwalifikowane.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.