PKP SA podpisały umowę z wykonawcą na budowę nowego dworca w Pruszczu Gdańskim.
Przetarg na
budowę nowego obiektu w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023
trwał od grudnia. O zamówienie
ubiegało się 11 podmiotów. Ostatecznie podpisano umowę z firmą PBE Elbud Gdańsk S.A., natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Meritum Projekt Marek Myrcik.
Od razu do roboty
Prace budowlane związane z budową nowego dworca ruszą już w lipcu. Termin zakończenia inwestycji jest długi – pierwotnie informowano, że będzie to 19,5 miesiąca, teraz podaje się pierwszą połowę 2023 roku. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 7,3 mln złotych brutto.
– Podpisanie umowy z wykonawcą budowy dworca w Pruszczu Gdańskim to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnego ważnego miasta zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek Innowacyjnego Dworca Systemowego stanie się centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Gdańska. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury cytowany w komunikacie.
– Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie pomorskim nabiera rozpędu. Po dwóch otwartych w tym roku dworcach w Pszczółkach i Prabutach, przystępujemy do kolejnego etapu prac dla nowego obiektu w Pruszczu Gdańskim – w najbliższych dniach rozpoczynamy roboty budowlane zgodnie z projektem przygotowanym na zlecenie PKP SA. Nowy dworzec będzie zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Kolejny dworzec systemowy
Wspomniana formuła Innowacyjnego Dworca Systemowego to opracowana kilka lat temu koncepcja PKP S.A. W obiekt w Pruszczy ma zostać włączona dominanta w postaci wieży zegarowej oraz elewacja ze szkła, aluminium i cegły klinkierowej. Przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący funkcję poczekalni oraz przyszły lokal handlowy zostaną maksymalnie doświetlone poprzez zastosowanie przeszkleń zaś zaplecze techniczne dworca będzie „ukryte” za elewacją wykonaną z cegły klinkierowej, którą ozdobi interesujący geometryczny wzór. Bryłę nowego obiektu uzupełni zintegrowana z nim wiata, pod którą znajdą się ławki dla podróżnych oraz stojaki rowerowe – wyjaśnia PKP SA.
Nowy dworzec ma być bardziej funkcjonalny niż dotychczasowy –
powstały niedawno, bo w latach 90. – który zostanie wyburzony. Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku ograniczono w projekcie do toalet oraz holu pełniącego funkcję poczekalni. Podróżni znajdą w niej ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Jak podaje inwestor, nowy budynek dworca został zaprojektowany w ten sposób, żeby być obiektem przyjaznym wszystkimi grupom podróżnych, w tym osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Dlatego już na etapie projektowania wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla tej grupy podróżnych. Wśród nich są ścieżki prowadzące w budynku dworca i jego bezpośrednim otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowa kolorystyka wnętrz oraz tablice dotykowe z planem dworca. Innowacyjny Dworzec Systemowy w Pruszczu Gdańskim ma być również ekologiczny i bezpieczny. W budynku zostanie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Na dachu zaprojektowano 24 panele fotowoltaiczne do wytwarzania „zielonej energii”. Komfort termiczny w budynku zapewnią odpowiednio dobrane materiały budowlane o niskim współczynniku przenikalności cieplnej, a także pompy ciepła powietrze-powietrze służące ogrzewaniu budynku. Pracę całości urządzeń i instalacji na dworcu będzie nadzorował system BMS (Building Management System) odpowiadający również za optymalizację zużycia mediów. Istotnym elementem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
Zmieni się aranżacja bezpośredniego otoczenia dworca oraz organizacja ruchu. Na nowo zostaną wytyczone chodniki oraz droga, a także tereny zielone. Tuż przy dworcu zaprojektowano po dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych oraz aż 15 stojaków rowerowych wraz ze słupkiem naprawczym (poza pięcioma znajdującymi się pod wiatą dworcową). Aranżację przestrzeni wokół budynku uzupełnią elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) - podsumowuje PKP SA.
Więcej wizualizacji można znaleźć tutaj.