Partner serwisu
Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Niebawem, w połowie sierpnia, ruszy drążenie tuneli na ostatnim, zachodnim odcinku II linii metra. – Za chwilę rozruch technologiczny tarcz – zapowiada Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Przy okazji informuje, że kończą się formalności ws. przyznania dofinansowania na realizację tego odcinka.

– Za chwilę rozruch technologicznych dwóch tarcz, które ważą ponad 600 ton. Ten odcinek powinien być gotowy w 2026 r. i w ten sposób zakończymy budowę II linii metra. Będziemy mieli 46 km sieci metra z 42 stacjami – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Jak informuje wykonawca, firma Gülermak, właściwy start drążenia nastąpi w połowie sierpnia. – To ogromna, podziemna fabryka, Sama głowica tarczy to 650 ton, za nią jest tzw. ogon tarczy o długości ok. 100 m, w którym znajdują się wszystkie elementy elektryki, hydrauliki, zbiorniki z płynem, który wzmacnia grunt. Wsztstkie te elementy były nocą przewożone transportem wielkogabarytowym z naszej fabryki na Marywilskiej. Na miejscu, na poziomie -2, były składane w całość – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy.

W pierwszej kolejności ze stacji C1 Karolin w kierunku Bemowa rusza Anna, drążąca tunel zachodni – dla pociągów jadących z centrum na Karolin. Krystyna, drążąca tunel równoległy, ruszy w odstępie ok. miesiąca. Tempo drążenia wynosić będzie od 16 do 40 m na dobę. Łącznie do wydrążenia jest 6 km tuneli (po 3202 m i 3196 m). Tarcze będą przechodzić przez gotowe korpusy stacji na poziomie -2. Maszyny dotrą do szybu demontażowego po zachodniej stronie torów dostawczych stacji C4 Bemowo. Wykonawca zapowiada, że zakończenie drążenia obu tuneli nastąpi wiosną 2025 r.

W rejonie Chrzanowa i Lazurowej tarcze będą przechodzić pod budynkami. – To jak głośny „chrabąszcz”, słyszalny zwłaszcza na niższych kondygnacjach. Uprzedzamy zwłaszcza właścicieli zwierząt, gdyż tarcza wydaje dźwięki niższej tonacji, które nie są słyszalne dla ludzkiego ucha. Nie zakładamy konieczności wyprowadzki mieszkańców do hoteli. Mamy do czynienia z nowymi budynkami – mówi Sawicki.

W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało umowę z konsorcjum firm Gülermak i Astaldi na realizację ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do stacji Karolin o długości ok. 4 km. Inwestycja jest realizowana w formule projektuj i buduj. Budowa miała się zakończyć jesienią 2022 r. W zeszłym roku, w związku z problemami na etapie przygotowania inwestycji z decyzjami środowiskowymi, uzyskiwaniem pozwoleń, podpisano aneks. Władze miasta zapowiadają oddanie nowych stacji w 2026 r.

Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy nowe stacje. Stacja C3 Lazurowa znajdzie się po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Lazurowej. Głowica wschodnia będzie zlokalizowana między pętlą autobusową i tramwajową. Głowica zachodnia wypadać będzie po wschodniej stronie Lazurowej, na południe od stacji paliw i restauracji McDonald’s. Następnie linia metra będzie wchodzić w ślad ulicy Coopera. Stację C2 Chrzanów zaplanowano w osi tej ulicy po północnej stronie Szeligowskiej i planowanego przedłużenia Człuchowskiej. Ostatnią stację, C1 Połczyńska, zaplanowano pod skrzyżowaniem Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

Za ostatnią stacją powstaje zaplecze – Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. Na terenie STP znajdą się m.in. budynek administracji, elektrowozownia, hala napraw taboru, myjnia, nastawnia, podstacja trakcyjna, zajezdnia taboru specjalnego, budynek straży pożarnej, magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych, oczyszczalnia ścieków, warsztaty służby infrastruktury, hala tokarki podtorowej i lakierni, zajezdnia lokomotyw spalinowych, stacja paliw, tor testowy, pętla zwrotna dla pociągów. W sumie 20 km torów i miejsce do obsługi 40 pociągów.

Wcześniej władze miasta, w ramach sieci pięciu linii metra, przewidywały możliwość przedłużenia II linii z Karolina do Ursusa i z Bródna na Marymont w perspektywie do 2050 r. Czy będzie dalszy ciąg II linii? – Zostawiamy sobie te opcje. Jak to będzie dalej realizowane – wszystko zależy od funduszy unijnych. Bez tego trudno będzie nam realizować inwestycje z takim rozmachem – mówi Rafał Trzaskowski. Priorytet mają jednak III i IV linia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Witold Urbanowicz 26 lipca 2024

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Przestrzeń

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2024

Zobacz również:

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Witold Urbanowicz 26 lipca 2024

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Przestrzeń

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5