Wiekopomna chwila. W Łodzi odbył się uroczysty rozruch dużej tarczy Katarzyny – nazwanej na cześć patronki kolejarzy – której zadaniem będzie wydrążenie dwutorowego tunelu od komory startowej przy Odolanowskiej, pod centrum miasta, do Łodzi Fabrycznej. Wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł, z czego ok. 1,4 mld zł to dotacja unijna.
Linia średnicowa połączy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Żabieńcem. Powstanie ma łącznie 7,5 km – 3 km tunelu dwutorowego oraz cztery odcinki tuneli jednotorowych o długości 4,5 km. Dziś (30 grudnia) rozpoczęło się drążenie tuneli. Z szybu przy ul. Odolanowskiej wystartowała Katarzyna, która wykona główny, 3-km odcinek tunelu pod centrum miasta, w stronę Łodzi Fabrycznej.
– Rusza kolejna wielka rządowa inwestycja związana z budową tunelu. Obecnie w budowie mamy tunele drogowe w Świnoujściu, w Warszawie, na Dolnym Śląsku i na Zakopiance. Dzisiaj rozpoczyna się drążenie tunelu kolejowego w Łodzi. Przed nami kolejne tunele. Nowy łódzki tunel połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i nowoczesna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Budowa tunelu średnicowego w Łodzi zapewni szybkie i wygodne podróże koleją. Inwestycja usprawni nie tylko połączenia aglomeracyjne, ale i dalekobieżne – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Do drążenia tuneli wykorzystywane są dwie tarcze – mniejsza, o średnicy ok. 8,5 m i większa, o średnicy ok. 13 m. Ich
producentem jest Herrenknecht. Tarcze, zgodnie z tradycją. otrzymały też swoje żeńskie imiona – Katarzyna i Faustyna. – Tunele kolejowe drążyć będą – duża tacza św. Katarzyna – patronka kolejarzy, oraz mniejsza tarcza św. Faustyna – patronka Łodzi – powiedział Merchel.
Szacowane tempo budowy to 10-15 m tunelu na dobę. Urobek, za pomocą taśmociągów, będzie odprowadzany na powierzchnię. Niebawem z komory przy Długosza i Al. Włókniarzy wyruszyć ma też mniejsza tarcza. Wydrąży ok. 900-m tunel do komory przy Stolarskiej i Odolanowskiej. Zostanie obrócona i rozpocznie wykonywanie tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec, do komory przy Skarpowej. Następnie maszyna zostanie przeniesiona do komory przy ul. Inowrocławskiej i wydrąży tunel do komory przy al. Włókniarzy. Ostatni, czwarty tunel wydrąży po obróceniu w kierunku stacji Łódź Kaliska.
Tarcze, oprócz drążenia, będą też obudowywać tunele tubingami. W sumie potrzeba
ok. 30 tys. żelbetowych elementów. Ich produkcją od września
zajmuje się firma Pekabex pod Mszczonowem.
Umowę – w formule projektuj i buduj – PKP PLK
podpisały z wykonawcą, konsorcjum firm Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki, w grudniu 2017 r.
Upadłość Energopolu opóźniła jednak realizację kontraktu. Pierwotnie prace miały zakończyć się w grudniu 2021 r. Wg DGP szykowany jest aneks, zgodnie z którym prace zostaną przedłużone do końca 2022 r., choć wcześniej w tym roku mówiło się o 6-7 miesiącach opóźnienia.
W ramach projektu powstaną trzy podziemne przystanki –
Śródmieście (u zbiegu Zielonej i Zachodniej), Polesie (w rejonie Karskiego i Ogrodowej) i
Koziny (w rejonie al. Włókniarzy). Prace przy Polesiu rozpoczną się w marcu, a przy Śródmieściu – w czerwcu.