SARP Częstochowa, wspólnie z PKP SA, ogłosiło zapowiadany konkurs na koncepcję realizacyjną dworca kolejowego w Częstochowie wraz ze studialnym opracowaniem dla zagospodarowania terenów po zachodniej stronie torów, w tym obszaru dworca autobusowego. Zwycięzcę mamy poznać jeszcze w tym roku.
SARP Częstochowa, wspólnie z PKP SA, ogłosiło jednoetapowy konkurs realizacyjno-studialny na koncepcję architektoniczną obejmującą dworzec Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu w jego otoczeniu. Przedmiotem realizacyjnej części konkursu jest koncepcja realizacji nowego dworca kategorii „premium” po wschodniej stronie torów. Opracowanie powinno także uwzględniać funkcjonalne wykorzystanie istniejącego, niewielkiego budynku zabytkowego szaletu, należącego do wcześniej rozebranego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Maksymalny łączny koszt inwestycji określono na 18,7 mln zł netto dla stanu deweloperskiego. Jak wynika z regulaminu, część główna dworca, dedykowana stricte obsłudze pasażerów (kasy, obszerna poczekalnia, toalety itp.), powinna być usytuowana po wschodniej stronie linii kolejowej. Po stronie zachodniej przewidziano "strefę wejściową", której program usług ma być ograniczony do biletomatów, informacji pasażerskiej, niewielkiej poczekalni oraz węzłów sanitarnych. Organizator konkursu zaleca, by nowy dworzec w sposób wyważony i umiarkowany nawiązywał do zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie, wcześniej rozebranego, zabytkowego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Wymagania szczegółowe zakładają zaprojektowanie kaplicy, pomieszczeń SOK, stację ładowania pojazdów oraz zaproponowanie funkcji dla budynku dawnego szaletu. Główne elementy konstrukcyjne pasażu nad torami oraz tunel pod torami mają pozostać bez zmian. Przewidziano windy na perony (jednocześnie nie ma mowy o schodach ruchomych). Wykluczono możliwość wytyczenia drogi rowerowej w tunelu.
Przedmiotem studialnej części konkursu jest natomiast koncepcja architektoniczna zabudowy i zagospodarowania terenu z pokazaniem możliwości zwiększenia potencjału komercyjnego. Teren ten ma zostać przeznaczony na główne miejskie centrum przesiadkowe (linie autobusowe międzymiastowe, podmiejskie i miejskie, miejski tramwaj, taksówki, miejskie rowery, samochody osobowe) oraz inne funkcje, w tym komercyjne, proponowane przez projektanta (np. funkcja biurowa, hotelowa, konferencyjna, handlowa, mieszkalna). Część studialna obejmuje też dworzec autobusowy z 20 zadaszonymi stanowiskami, parkingiem dla 20 autobusów, budynku z czterema kasami, biurem obsługi pasażera, poczekalnią oraz toaletami, a także zespołu pomieszczeń dla pracowników dworca. Przewidziano dziesięć zadaszonych stanowisk przystankowych dla autobusów miejskich, miejską stację wypożyczeń rowerów, postów taksówek, parking przesiadkowy park&ride.
Los istniejącej bryły po stronie zachodniej nie jest jednoznaczny. "Na potrzeby okresu przejściowego, pomiędzy wykonaniem zakresu części realizacyjnej konkursu a wykonaniem rozwiązań finalnych, wynikających z analizy części studialnej konkursu, należy rozwiązać problem nadwyżki powierzchni użytkowej po zachodniej stronie linii kolejowej, która pojawi się po wykonaniu inwestycji na podstawie części realizacyjnej konkursu. Kubaturę zawierającą tę powierzchnię należy oddzielić od projektowanego dworca, na przykład poprzez częściową rozbiórkę i pozostawienie jako obiektu odrębnego, do czasu realizacji inwestycji przedstawionej w części studialnej" – zaznaczają organizatorzy w regulaminie konkursu.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie mogą być składane do 5 sierpnia. Następnie do 12 sierpnia organizator wyśle informację o dopuszczeniu do udziału. Prace konkursowe mogą być składane do 28 listopada, a ogłoszenie wyników zaplanowano na 18 grudnia. Pula nagród dla uczestników wynosi 147,6 tys. zł. Zwycięzca otrzyma 66 tys. zł, a także wykona projekt budowlany i projekt wykonawczy oraz będzie pełnił nadzór autorski nad realizacją inwestycji. Prace będą oceniać przedstawiciele PKP SA, SARP, miasta i PKS Częstochowa.
Charakterystyczny, postmodernistyczny dworzec został otwarty w 1996 r. Obiekt, według wielu opinii, jest przeskalowany i nie odpowiada współczesnym potrzebom. W przestrzeni dworca znajduje się dużo pustostanów. Natomiast budynek po wschodniej stronie jest obecnie zamknięty dla podróżnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.