Władze Wilna i Litewskiej Kolei (LTG) wspólnie ogłosiły międzynarodowy konkurs na przebudowę stacji kolejowej Wilno wraz zagospodarowaniem okolicznego tereny. To część projektu związanego z budową Rail Baltiki.
Konkurs swoim zakresem obejmuje cały kompleks stacyjny, plac dworcowy oraz budynek dworca. W sumie to obszar ok. 27 hektarów – między ulicami Gelezinkelio i Pelesos. Powstać ma nowy obiekt dworcowy przy ulicy Pelesos i nad torami – z zachowaniem obecnego budynku Przewidziano także dworzec komunikacji miejskiej, centrum biznesowe Naujininkai na terenie kolejowym Przewidziano też zagospodarowanie 21 hektarów terenów industrialnych i kolejowych w nowoczesną dzielnicę multifunkcyjną, służącą biznesowi, usługom i transportowi.
Projekt ma być ikoniczny – rozpoznawalny na arenie międzynarodowej. Proponowane rozwiązanie musi spełniać kryteria otwartości, zwartości, wielofunkcyjności, integralności środowiskowej, ochrony dziedzictwa naturalnego i kulturowego oraz zrównoważonej mobilności. Termin składania prac konkursowych mija 31 maja 2021 r. Pula nagród sięga kwoty 120 tys. euro. Wyniki mają zostać przedstawione na przełomie czerwca i lipca. Uczestnicy muszą zarejestrować się na specjalnej stronie (szczegóły i regulamin
tutaj).
– Chcemy stworzyć takie przestrzenie, które korespondują z najlepszymi przykładami zachodnioeuropejskich dworców kolejowych. Ddworzec ma być nie tylko punktem podróży, ale także nowym centrum aktywności z miejscami rekreacyjno-usługowymi, wygodnymi połączeniami dla pieszych, rowerzystów – mówi Mantas Bartuška, szef LTG.
– Symboliczne jest to, że transformacja dworca w Wilnie budzi uwagę. Wilno stanie się jednym z dworców, z których będzie można bezpośrednio dojechać do Warszawy, a stamtąd do wszystkich miast europejskich. Nie mamy wątpliwości, że dzięki temu możemy liczyć na napływ turystów również z Europy Zachodniej. Z góry cieszymy się, że pierwsze wrażenie Wilna będzie się wiązać z bardzo nowoczesnym dworcu kolejowym – wskazuje Karolis Sankoski, szef LTG Infra.