Przywrócenie historycznego piękna elewacji, połączenie elementów dawnego wystroju z nowoczesnością i podniesienie standardu obsługi podróżnych – to główne cele przebudowy dworca Stalowa Wola Rozwadów. PKP SA przekazały plac budowy wykonawcy robót.
Historia dworca sięga 1888 roku. Wtedy też, przy okazji budowy linii kolejowej pomiędzy Rozwadowem a Dębicą, wybudowano jego część północną wraz z łącznikiem, natomiast pod koniec XIX wieku powstała część południowa o bliźniaczym wyglądzie, wzniesiona przy okazji uruchomienia linii kolejowej pomiędzy Rozwadowem a Przeworskiem. Dziś stanowi on jeden budynek, które przejdzie kompleksową przebudowę z poszanowaniem dla jego historii. Renowacji zostanie poddana m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, tj. m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Kolorem dominującym będzie beż. Detale zostaną utrzymane w odcieniu starej bieli, a odtworzona na wzór historycznej stolarka okiennai drzwiowa będzie ciemnobrązowa. Kolorystka elewacji będzie współgrała z nowym, wykonanym z dachówki karpiówki dachem o kolorze wypalanej gliny. Na elewacji pojawią się przestrzenne, podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz Stalowa Wola Rozwadów z logotypem Polskich Kolei Państwowych SA (od strony peronów). Ciekawostką jest odtworzenie na elewacji południowo-wschodniej historycznego napisu „Rozwadów”. Całość osiągniętego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nocna iluminacja dworca.
Olbrzymią metamorfozę z poszanowaniem przejdzie przestrzeń obsługi podróżnych. Hol pełniący funkcję poczekalni będzie mieścił się na parterze północnej części budynku. W wystroju wnętrza postawiono na połączenie elementów historycznych z nowoczesnością. Zaplanowano rekonstrukcję historycznej posadzki złożonej z kwadratowych beżowych płytek, którą uzupełnią ornamentalne płytki w kolorze beżowym i czerwonym. Ma ona współgrać z nowoczesną szarością ścian oraz bielą stolarki okiennej i drzwiowej. W holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, zaplanowano pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmą lokale na wynajem.
– Po zakończeniu w ubiegłym roku inwestycji w Radymnie rozpoczynamy kolejną przebudowę dworca w województwie podkarpackim. Wybudowany pod koniec XIX wieku dworzec w Stalowej Woli Rozwadowie odzyska historyczne piękno i ponownie będzie obsługiwał podróżnych. Dzięki inwestycji stanie się on również budynkiem nowoczesnym, ekologicznym, bezpiecznym i posiadającym szereg ułatwień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Dzięki przebudowie dworzec stanie się przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone liczne usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzących z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.
mat. PKP SAPrzebudowa dworca w Stalowej Woli Rozwadowie to również krok w kierunku ekologii i poprawy bezpieczeństwa. W budynku i jego otoczeniu pojawi się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie zrealizowane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Z kolei, żeby uniknąć jego strat zostanie zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o systemie BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Niewątpliwym krokiem w kierunku ekologii będzie również utylizacja dotychczasowego poszycia dachu z eternitu. Na dworcu i w jego otoczeniu zostaną zainstalowane nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Zostaną ułożone nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością będzie wiata rowerowa, która pomieści łącznie osiem stojaków dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostanie również pomnik w formie ośki kolejowej.
Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów jest realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawca dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych jest konsorcjum firm Texom i AJ Profibud. Koszt inwestycji to około 12,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe SA. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to lato 2023 r.
Inwestycja jest realizowana w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych.
mat. PKP SA