Warszawska Kolej Dojazdowa ogłosiła przetarg na przebudowę i rozbudowę linii nr 47 na odcinku od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. Powstanie tutaj drugi tor. Na realizację robót przewidziano maks. 22 miesiące.
Przedmiotem zamówienia jest budowa, przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 47 między Podkową Leśną a Grodziskiem Mazowieckim w zakresie dobudowy drugiego toru wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Inwestycja zakłada przebudowę ok. 7,5-kilometrowego odcinka linii nr 47 od Podkowy Leśnej Głównej do Grodziska Mazowieckiego Radońskiej. Znajdują się tam dwie stacje oraz sześć przystanków. Zakres prac zakłada przebudowę istniejącego toru oraz budowę drugiego toru. Zmienić się ma układ przystanku Podkowa Leśna Zachodnia – dzięki rozjazdowi po stronie zachodniej pociągi na linii do i z Milanówka oraz do i z Grodziska będą zatrzymywać się w odpowiednim kierunku przy tych samych peronach. Szlak Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska zostanie wyposażony w nową samoczynną, dwukierunkową komputerową blokadę liniową opartą na licznikach osi. Linia ma być przystosowana do prędkości 80 km/h. Efektem inwestycji ma być zwiększenie przepustowości linii.
W zakres zamówienia wchodzą też: przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn, przebudowa dróg dojazdowych i infrastruktury podziemnej oraz towarzyszącej, rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynieryjnych (przepustów i mostów).
Powstaną nowe perony na przystankach Podkowa Leśna Zachodnia, Kazimierówka, Brzózki, Grodzisk Mazowiecki Okrężna, Grodzisk Mazowiecki Piaskowa, Grodzisk Mazowiecki Jordanowice, oraz na stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska. Wszystkie przystanki, poza Podkową Leśną Zachodnią i Grodziskiem Mazowieckim Radońską, będą naprzemianległe, a wysokość peronów określono na 0,38 m, szerokość na 2,75-3 m, a długość – 80 m. Na peronach zostaną ustawione wiaty (maks. jedna wiata na peron) – wykonane z profili stalowych, obłożone obudową z kompozytów, naśladujących elementy drewniane. Na tylnej ścianie przewidziano rośliny pnące na konstrukcji z siatki stalowej. Pod zadaszeniem przewidziano miejsce na biletomat i osoby na wózku. Ponadto należy przewidzieć możliwość zastosowania papieru elektronicznego do wyświetlania informacji. Na przystankach przewidziano też murki gabionowe, ławki, zieleń w donicach, przysiadaki (dla osób stojących), tablice SIP, barierki wzdłuż całego peronu oraz stojaki na rowery. Przewidziano nawierzchnie z kwadratowych lub prostokątnych płytek betonowych. Na stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska zaplanowano jeden peron dwukrawędziowy i jeden peron jednokrawędziowy. Budynki dworcowe na stacjach Grodzisk Mazowiecki Radońska i Podkowa Leśna Główna zostaną wyremontowane.
Projekt wiaty, proj. Transprojekt Gdański / mat. WKDTermin składania ofert mija 7 października. O wyborze decydują cena (85%) i termin realizacji (15%). W postępowaniu zostanie przeprowadzona także aukcja elektroniczna.
Na realizację prac przeznaczono 22 miesiące, przy czym wykonawcy mogą zaoferować skrócenie tego terminu o 1-2 miesiące. W ciągu sześciu miesięcy od zawarcia umowy mają zostać opracowane projekty wykonawcze. W ciągu czterech miesięcy założono też usunięcie kolizji z przebiegiem nowego toru, a także budowę peronów w nowych lokalizacjach. Następnie, w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy, zaplanowano budowę drugiego toru – z przebudową układu torowego stacji Grodzisk Maz. Radońska i zabudową nowych rozjazdów na przystanku Podkowa Leśna Zachodnia. W ciągu kolejnych 190 dni założono przebudowę pierwszego toru.
Prace mają być prowadzone pod ruchem. Zamawiający zakłada konieczność takiego fazowania robót budowlanych, aby po wybudowaniu nowego toru ruch kolejowy na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska przenieść na tor nowo wybudowany, a istniejący poddać przebudowie i gruntownej modernizacji.
Układ torów na stacji Grodzisk Maz. Radońska, rys. WU