Wcześniej niż zapowiadano ruszył przetarg na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz zapleczem na Morach. Przyszły wykonawca będzie miał nieco ponad cztery lata na zrealizowanie inwestycji. – Kończymy w październiku 2022 r. – zapowiada Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Przedmiotem przetargu jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla trzeciego etapu rozbudowy II linii metra – od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz ze Stacją Techniczno-Postojową na Morach, która jest niezwykle ważna dla sprawnego funkcjonowania całej linii. Długość odcinka, na którym znajdą się trzy nowe stacje, to 3,92 km. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji przedprojektowej, wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej węzłów przesiadkowych, dokumentacji projektowej, a także przeprowadzenie prac.
Na razie zamówienie trafiło do dziennika urzędowego Unii Europejskiej, zamawiający nie opublikował jeszcze szczegółowej specyfikacji zamówienia. Termin składania ofert 12 stycznia. O wyborze zadecydują cena (60%), przedłużenie okresu rękojmi na roboty budowlane (32%), skrócenie terminu realizacji (8%). Na realizację przeznaczono 50 miesięcy, czyli nieco ponad cztery lata.
W postępowaniu mogą brać udział firmy, które dysponują własnymi środkami finansowymi lub posiadają zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 150 mln zł, a także średni roczny obrót za ostatnie trzy lata obrotowe w wysokości nie mniejszej niż 500 mln zł rocznie. Wykonawcy muszą dysponować doświadczenie w zakresie budowy łącznie co najmniej 3 km pojedynczego tunelu wykonanego w technologii tarcz zmechanizowanych, w tym co najmniej 1 km tunelu podziemnego transportu szynowego w mieście z co najmniej dwiema stacjami podziemnymi, z przejściem tarcz TBM przez konstrukcje tych stacji, co najmniej 3 km torów kolejowych z rozjazdami i sterowaniem ruchu pociągów, a także co najmniej jeden budynek o powierzchni zabudowy minimum 3 000 m2 i kubaturze minimum 18 000 m³.
Stacja C3 o roboczej nazwie Lazurowa znajdzie się po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie Lazurowej. Przystanek znajdzie się
w nowej lokalizacji, po zachodniej stronie pętli Os. Górczewska. Stacja C2 o roboczej nazwie Chrzanów zostanie ulokowana w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej. Ostatnia stacja C1 o roboczej nazwie Połczyńska przewidziana jest w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Za nią, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zostanie zlokalizowana Stacja Techniczno-Postojowa Mory. Na terenie o łącznej powierzchni 26 hektarów przewidziano hale postojowe i serwisowe, magazyny i zaplecze techniczne II linii metra. Odcinek ten, zgodnie z warunkami,
ma być skromny pod względem wystroju czy rozwiązań technologicznych. W rejonie stacji C3 i C1 przewidziano
węzły przesiadkowe.
Wcześniej Metro Warszawskie organizowało konkurs architektoniczno-budowlany, który
zakończył się fiaskiem. Zwycięskie konsorcjum Metroprojekt i AMC Chołdzyński nie dochowało w należytym stopniu zasady anonimowości i postępowanie zostało unieważnione po decyzji Krajowej Izby Odwoławczej, podtrzymanej przez sąd. W tej sytuacji Metro zdecydowało się na ogłoszenie przetargu w formule projektuj i buduj, który pierwotnie miał ruszyć w I kwartale przyszłego roku.
Do zrealizowania pozostaje też odcinek poprzedni w ramach II etapu rozbudowy II linii metra – od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich (w ramach tzw. odcinków 3+2). Tutaj jednak oddzielono etap projektowania od etapu budowy. Przetarg na realizację prac ma zostać ogłoszony na
początku przyszłego roku.