PKP SA ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowych dla nowych dworców w Koszalinie i Słupsku, które mają zastąpić istniejące, powojenne budynki. O wyborze projektantów zdecyduje wyłącznie cena.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy nowych dworców w Słupsku i Koszalinie z podziałem na dwa zadania, oddzielnie dla każdej lokalizacji. Wykonawcy będą też sprawować nadzór autorski nad realizacją prac budowlanych.
Termin składania ofert mija 24 lipca. Jedynym kryterium wyboru jest cena. W obu przypadkach na realizację zamówienia w zakresie prac projektowych przeznaczono 52 tygodnie. Przewidywany okres realizacji prac budowlanych to 78 tygodni od zawarcia umowy z wykonawcą robót. W czasie ich trwania podróżni będą korzystać z obiektów tymczasowych.
Dworzec w Koszalinie znajduje się przy liniach kolejowych nr 402 Koszalin – Stargard oraz 202 Gdańsk Główny – Stargard. Obecny budynek powstał w 1962 r. W holu głównym znajdują się freski wykonane w technice sgraffito, które są
objęte ochroną konserwatorską – podobnie jak tunel oraz wejścia na perony. Wcześniej cały budynek znajdował się w ewidencji zabytków, ale w 2019 r. prezydent miasta Koszalina wykreślił go z rejestru.
Zgodnie z warunkami przetargu założono wyburzenie istniejącego dworca oraz budowa nowego, mniejszego o charakterze regionalnym. Bryła ma być prosta, funkcjonalna. Zamawiający wymaga stosowania materiałów szlachetnych, naturalnych i trwałych. Zgodnie z wymaganiami konserwatora założono ochronę dwóch dekoracji ściennych w technice sgraffito. Koncepcja zakłada wydłużenie tunelu miejskiego pod wiatę nowego dworca przy wejściu. Po stronie południowej elewacji planuje się wydzielenie kilku miejsc postojowych oraz miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych.
Dworzec w Słupsku również znajduje się przy linii 202 Gdańsk Główny – Stargard. Obiekt jest stosunkowo młody – został oddany do użytku w 1990 r. po dziesięcioletniej budowie. Wykonany jest w konstrukcji szkieletowej z wykorzystaniem żelbetowych filarów nośnych.
Przewidziano wyburzenie obecnego budynku dworca i budynków parterowych zaplecza technicznego. Powstać ma nowy dwupoziomowy obiekt w randze dworca wojewódzkiego i stanowić zamknięcie perspektywiczne ul. Wojska Polskiego. Znajdą się w nim hol dworcowy, poczekalnie, toalety, kasy, lokale komercyjne. Przewidziano modernizację biurowca: termomodernizację, wymianę stolarki okiennej, wind oraz dostosowanie elewacji do nowego budynku dworca. Założono też budowę nowego tunelu łączącego przejście podziemne pod torami z ulicą Kołłątaja. Przewidziano też zagospodarowanie otoczenia z nowymi miejscami postojowymi oraz do ładowania samochodów elektrycznych.