PKP SA ogłosiły przetarg na wyczekiwaną przebudowę dworca Łódź Kaliska wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Dworzec zmieni swoją formę architektoniczną i straci postmodernistyczny kostium. Miejsce patio z lokalami handlowymi za budynkiem zajmie parking.
W ramach kompleksowej przebudowy postmodernistycznego gmachu przewidziano reorganizację układu funkcjonalnego. Na parterze przewidziano hol, kasy biletowe, poczekalnię dla rodziców z dziećmi, punkt informacji, toalety, a także pomieszczenia pod wynajem. Wykonany zostanie nowy świetl dachowy. W środku ściany zostaną obłożone kasetonami z miedzi oksydowanej perforowanej w kolorze jasnym brązowym. Nad tymi panelami, w górnej części holu dworcowego, przewidziano tynk betonowy. Na posadzkach przewidziano gres. Powstaną nowe klatki schodowe – w zachodnim i wschodnim skrzydle.
Zadaszenie wejścia głównego w postaci konstrukcji stalowej zostanie rozebrane. Na zewnątrz budynek zostanie obłożony blachą elewacyjną z miedzi oksydowanej na rąbek stojący oraz – po bokach – także panelami z blachy perforowanej miedzianej oksydowanej.
Zagospodarowane zostanie otoczenie. Obiekty handlowo-usługowe (patio z dwoma rzędami lokali) po północnej stornie dworca zostaną rozebrane. W ich miejscu powstanie parking. Założono przebudowę placu dworcowego. Przewidziano budowę prostej wieży zegarowej. Lokale handlowe po zachodniej stronie krańca placu dworcowego zostaną rozebrane. Powstanie też nowy obiekt handlowo-usługowy w stylistyce nawiązującej do budynku dworca. Wyznaczone zostaną zatoki autobusowe oraz miejsca do ładowania samochodów elektrycznych oraz krótkiego postoju. W miejscu pieszych przejść podziemnych wzdłuż wschodniej i zachodniej strony budynku dworcowego powstaną pochylnie prowadzące do parkingu za dworcem. Powstaną nowe windy łączące teren z dworcem i peronami, a istniejąca rzeźba „Czółenko” zostanie przeniesiona do nowej lokalizacji.
Termin składania ofert mija 28 lutego. Na realizację prac przeznaczono ok. dwa lata (104 tygodnie). Jedynym kryterium wyboru pozostaje tradycyjne cena. Wartość zamówienia szacowana jest na 53,9 mln zł netto. W czasie robót podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego. Projekt przygotowała pracownia An Archi Group.
mat. PKP SA