PKP PLK ogłosiły przetarg na rozbudowę stacji Warszawa Gdańska z myślą o obsłudze zwiększonych potoków podróżnych w czasie zamknięcia linii średnicowej. Na stacji pojawią się dodatkowy tunel oraz dwie kładki. Jedna z nich wreszcie umożliwi wygodne dojście do wiaduktu w ciągu Andersa.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują przebudowę linii średnicowej, która ma się rozpocząć w 2020 r. Jeszcze nie zdecydowano, czy w jednym czasie będą remontowane linia podmiejska i dalekobieżna, czy też prace będą prowadzone oddzielnie na dwóch liniach. Wariant realizacji prac ma zostać wybrany jesienią.
Wiadomo jednak, że większość dalekobieżnego ruchu przelotowego ma zostać przekierowana na Warszawę Gdańską, a stacja w obecnym kształcie – z jednym tunelem na perony – nie będzie w stanie obsłużyć znacznie zwiększonych potoków podróżnych. Dlatego też PKP PLK planują jej znaczną rozbudowę.
Przedmiotem ogłoszonego właśnie przetargu jest zaprojektowanie i wykonanie robót w zakresie dostosowania infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonej liczby pasażerów. Zakres prac opisany w programie funkcjonalno-użytkowym przewiduje budowę nowego przejścia podziemnego po zachodniej stronie stacji z łącznikiem prowadzącym do istniejącego tunelu, a także projektowanego nowego dworca z budynkami biurowymi. Przejście o szerokości minimalnej 9,5 m będzie kończyć się bezpośrednio za peronem 4. Na każdy peron prowadzić będzie jeden ciąg schodów ruchomych, schody zwykłe oraz winda. Posadzka oraz schody zwykłe zostaną wykonane z płyty żelbetowej, ściany zostaną obłożone okładziną z paneli aluminiowych perforowanych w kolorze białym oraz antracytowym, a sufit podwieszany zostanie wykonany z paneli z siatki w kolorze antracytowym.
mat. PKP PLK
W istniejącym tunelu, łączącym perony z dworcem, stacją metra, przystankami tramwajowymi, ul. Słomińskiego po południowej stronie, a także ul. Krajewskiego po północnej stronie, schody zwykłe zostaną zamienione na ruchome (na każdy peron dwa biegi). Powstać mają też zadaszona kładka wschodnia, łącząca perony z wiaduktem w ciągu Andersa oraz kładka zachodnia, łącząca perony z ul. Felińskiego oraz ul. Kłopot. Na perony będzie można dostać się za pomocą zadaszonych schodów zwykłych i windy. Rozbudowany ma zostać też system informacji pasażerskiej. Wydłużone zostaną też wiaty przystankowe, które obejmą całą długość peronu – między kładkami.
Termin składania ofert mija 24 września. O wyborze zadecydują cena (70%) oraz termin realizacji (30%). Prace mają zostać wykonane w terminie, który nie przekracza 20 miesięcy. Szacowana wartość zamówienia wynosi 54,3 mln zł netto.