PKP PLK ogłosiły zapowiadany przetarg na kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, co jest wstępem do przebudowy linii średnicowej. Najważniejszymi efektami inwestycji będą podziemna przestrzeń dworcowa, tunel tramwajowy oraz hala peronowa.
Warszawa Zachodnia to największa pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. W dobie obsługuje około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Stacja, która obecnie pozostawia wiele do życzenia w zakresie obsługi pasażerów, ma stać się
kolejową wizytówką stolicy. Właśnie ruszył przetarg na kompleksową przebudowę stacji.
Istniejący tunel pieszy zostnaie poszerzony i wydłużony do peronu ósmego, stając się podziemnym dworcem. W ramach inwestycji powstaną nowe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, które zostaną skomunikowane z tunelem za pomocą schodów ruchomych i wind, przystosowanych do przewozu wózków i rowerów. Tunel ten zostanie przedłużony do peronu na linii obwodowej (obecnie nr 8). Zostanie też wybudowany dodatkowy peron od strony Tunelowej. Przewidziano również budowę budynku wielofunkcyjnego z halą dworcową w miejscu istniejącego budynku dworcowego od strony Tunelowej. Całośc przykryje hala peronowa. Przewidziano także
realizację tunelu tramwajowego na poziomie -2. Na stacji, po wschodniej stronie, zostanie też wykonana kładka, która połączy perony z Ochotą i Wolą.
mat. PKP PLK
Kompleksowo przebudowanych ma zostać około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. – Nowa Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy role kolei w systemie komunikacji. Projekty z Krajowego Programu Kolejowego obejmują m.in. poprawę komunikacji w aglomeracjach i tworzenie sprawnych wyjazdów na sieć kolejową w kraju i za granice – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.
Termin składania ofert mija 30 października. O wyborze zdecydują cena (85%), termin realizacji (15%) oraz kryterium przejęcia cześci ryzyka przedłużenia czasu na ukończenie (tj. 30 dni) z tytułu wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych (5%). Na całość przeznaczono 37,5-41 miesięcy.
Inwestycja jest możliwa dzięki
zabezpieczeniu dodatkowych środków w Krajowym Programie Kolejowym. – Chcemy rozpocząć prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia w I połowie 2020 r. Planujemy ich zakończenie na przełomie 2022 i 2023 r. –
zapowiadał niedawno Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK.
Warszawa Zachodnia jest wstępem do
dalszych inwestycji związanych z linią średnicową. – Wcześniej niezbędne było przygotowanie m.in. Mostu Gdańskiego oraz linii obwodowej, z której już korzystają mieszkańcy, a także reaktywacja Warszawy Głównej. Konsekwentnie postępują prace przy zwiększeniu możliwości i standardu podróżowania koleją w Warszawie – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. PKP PLK w perspektywie do 2027 r. planuje m.in. przebudowę Warszawy Wschodniej, budowę mostu średnicowego w nowej formie, przesunięcie przystanku Warszawa Powiśle, budowę nowego podziemnego przystanku w rejonie ronda De Gaulle'a, a także przebudowę przystanku Warszawa Śródmieście na stację.