Powoli rusza przebudowa układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Torpol rozpoczął właśnie pierwsze prace w terenie na grupie torów towarowych. W obrębie części pasażerskiej stacji roboty mają rozpocząć się na wiosną.
W połowie listopada PKP PLK podpisały umowę z Torpolem na przebudowę układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Wartość robót to 470 mln zł brutto, z czego zakres opcjonalny to 60 mln zł. Wykonawca ruszył właśnie z pracami przygotowawczymi związanymi z porządkowaniem terenu i gromadzeniem materiałów. – Prace są prowadzone na grupie torów towarowych w kierunku Barczewa, ok. 2,5 km od stacji Olsztyn Główny. Wykonawca przygotowuje tam teren na zaplecze budowy, w tym miejsce na składowanie materiałów. Roboty nie mają wpływu na kursowanie pociągów – mówi Martyn Janduła z biura prasowego PKP SA. Pierwsze roboty w obszarze części pasażerskiej przewidziano na przełomie I i II kwartału 2022 r. – wówczas ruszą rozbiórki infrastruktury torowej i pasażerskiej w rejonie skrajnego peronu IV.
Jak wyliczają PKP PLK, wymienionych zostanie ok. 30 km torów, 116 rozjazdów. Roboty obejmą część towarową i pasażerską. Wybudowane zostaną nowe, szersze i wyższe perony, które – z uwagi na skrajnię – zostaną nieco rozsunięte i przesunięte w stronę północną. Istniejące zabytkowe wiaty na peronach 2, 3 i 4 zostaną zachowane. Dodatkowo przy peronie 1 zostanie wybudowana dodatkowa krawędź peronowa. Oczywiście pojawi się nowa informacja pasażerska, a całość zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zostanie wybudowany nowy, 140-metrowy tunel pod torami, który będzie szerszy i dłuższy – pasażerowie dojdą nim na Zatorze. Na ulicę Zientary-Malewskiej dostaną się za pomocą schodów zwykłych i windy. Perony i tunel będą połączone schodami zwykłymi, ruchomymi (góra-dół) oraz windami.
Przebudowane zostaną systemy sterowania ruchem. Docelowo za sterowanie ruchem kolejowym odpowiadać będzie LCS Olsztyn, które zastąpi istniejącą nastawnię z wielkim pulpitem kostkowym. LCS obejmie też nadzór nad innymi liniami i posterunkami. Prawem opcji objęte jest wykonanie robót budowlanych w zakresie przebudowy grupy torów „200” umożliwiającej obsługę pociągów towarowych o długości min. 750 m oraz budowy torów odstawczych z niezbędną infrastrukturą, w tym urządzeniami srk i elektryfikacją. Inwestycja potrwa do 2024 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.