Duńskie miasto Odense od 28 maja ponownie ma tramwaje. Podróżni mogą korzystać z 14,5-kilometrowej linii i 26 przystanków. To już druga nowa sieć tramwajowa w Danii.
Tramwaje jeździły już w Odense w latach 1911-1952. Po dekadach nastąpił znów zwrot ku komunikacji szynowej – pomysł zrodził się w 2008 r., a w 2014 r. projekt otrzymał dofinansowanie z budżetu centralnego. Projekt prowadziła specjalnie powołana do tego celu spółka Odesne Letbane, a do realizacji robót wybrano konsorcjum Comsa. Od 2015 r. przebudowywano kolizje. Zasadnicze roboty ruszyły w 2017 r. i miały zakończyć się w 2021 r., ale z uwagi na problemy z uzyskaniem dopuszczenia dla systemu zasilania start nowej linii przesunięto na maj 2022 r.
Inauguracja nowej linii nastąpiła w sobotę 28 maja o godz. 11 na przystanku Hjallese. Trasa łączy Tarup w północno-zachodniej części Odense, z dworcem kolejowym, Uniwersytetem Południowej Danii (SDU), nowym szpitalem i Hjallese po południowej stronie miasta.
Operatorem została firma Keolis. Do obsługi linii przeznaczono pojazdy Stadler Variobahn. Tramwaje jeżdżą w godz. 5-24, a w piątki i soboty ich kursowanie wydłużone jest do 1 w nocy. W dni robocze w godz. 7-18 przewidziano odjazdy co 7,5 min., a w pozostałych porach – co 15 min. W soboty i w wakacje co 10-15 minut, a w niedziele co 15 min. Czas przejazdu całej trasy wynosi 42 min. Do 5 czerwca podróż jest bezpłatna.
Koszt inwestycji to 3,6 mld koron duńskich (ok. 2,218 mld zł). Kwota ta jest wyższa od pierwotnie zakładanej, co wynika ze zmian projektowych – np. dwóch nowych podziemnych przejazdów rowerowych, wprowadzenie zielonego torowiska, zamianę nawierzchni asfaltowej i betonowej chodników na kostkę brukową, zabudowę rozjazdów pod przyszłą rozbudowę czy dokupienie dwóch tramwajów.
Powrót tramwajów do Danii
rozpoczął się od Aarhus – tramwaje wożą tam pasażerów od końca 2017 r. Nowa linia tramwajowa – o długości 28 km – powstaje też
w okolicy aglomeracji kopenhaskiej.