Linia nr 8, po której od lat tramwaje woziły pasażerów na terenie Bazylei, została wydłużona do niemieckiego miasta Weil nad Renem. Od kilku dni po linii kursują już tramwaje. Jest to jedna z nielicznych międzynarodowych linii tramwajowych.
Oficjalne otwarcie linii nastąpiło 14 grudnia. W ramach projektu dobudowano łącznie 2,8 km linii tramwajowej, biegnącej z dzielnicy Kleinhüningen po stronie szwajcarskiej do miasta Weil nad Renem po stronie niemieckiej. Dobudowany odcinek linii na terenie Szwajcarii ma dwa przystanki, a po stronie niemieckiej - trzy. Projekt koordynował związek transportu miejskiego Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) w Bazylei. Z okazji uruchomienia linii, mieszkańcy obu miast mogli korzystać z darmowych przejazdów, zarówno nowoczesnym taborem, jak i zabytkowymi tramwajami, które w Bazylei są nieprzerwanie od 1895 roku.
Projekt został sfinansowany z kilku źródeł, m. in.: z budżetów obu miast, ze środków landu Badenia-Wirtembergia oraz z pieniędzy BVB. Do projektu dołożyła się również Unia Europejska, ponieważ jest to projekt transgraniczny. Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazano na ten cel milion euro. Całkowity koszt projektu to równowartość około 86,5 mln euro.
Tramwaj co 15 minut
Linia numer 8 kursuje teraz co kwadrans i przewozić ma dziennie ok. 7 tysięcy osób. Na przejazd z Bazylei do Weil obowiązuje bilet na drugą strefę szwajcarskiego przewoźnika (TNW) w cenie 4,40 CHF, w drodze powrotnej bilet związku komunikacyjnego Lörrach (RVL) w cenie 3 euro, oraz bilety miesięczne zarówno związku komunikacyjnego z Bazylei, jak i Lörrach. Nie obowiązuje bilet dzienny TNW, ale Ticket-Tri-Regio-Mini w cenie 10,50 CHF.
Po szwajcarskiej stronie tramwaj zatrzymuje się w dzielnicy przemysłowej, w której siedziby mają liczne zakłady chemiczne, w dzielnicy bankowej i w okolicy zoo. Szwajcarscy politycy obawiają się jednak, że ucierpieć może na tym miejscowy handel - w obliczu wysokiego kursu franka Szwajcarzy chętnie robią zakupy po stronie niemieckiej. Niemcy są zaś niezadowoleni, gdyż linia kończy się przy dworcu kolejowym w dzielnicy Friedlingen, a nie w centrum.
Nowe tory, nowe tramwaje
Po nowo otwartym odcinku linii nr 8 kursują już tramwaje Flexity firmy Bombardier. Producent podpisał umowę ze związkiem transportu miejskiego w Bazylei na dostawę 60 tramwajów Flexity na początku 2012 r. Jest to największe zamówienie w 116-letniej historii BVB. W ramach pierwszej dostawy zostały wyprodukowane dwa pojazdy przeznaczone właśnie dla linii nr 8. Przez cały 2014 rok kolejne pojazdy dostarczano z częstotliwością co miesiąc. Zamówienie zostanie sfinalizowane w przyszłym roku.
Wcześniej do Francji
Linia nr 8 w Bazylei jest już drugą linią tramwajową w mieście biegnącą po terytoriach dwóch państw. Funkcjonuje tam również linia nr 10, której drugi przystanek (licząc od zachodu w kierunku wschodnim) został usytuowany na terytorium Francji. Łączny odcinek zlokalizowany po francuskiej stronie granicy ma długość ponad 3 km.
To nie koniec transgranicznych projektów tramwajowych w tamtym rejonie. W roku 2017 uruchomione zostanie połączenie z niemieckiego Kehl przez most na Renie do francuskiego Strasburga.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.