W Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej.
Symboliczne otwarcie rybnickiej stacji odbyło się w poniedziałek, 30 października. Na stacji będzie mogło tankować między innymi
20 rybnickich autobusów wodorowych.Transformacja Rybnika trwa
Stacja została zbudowana i uruchomiona przez Grupę Polsat Plus i Grupę ZE PAK na terenie dzierżawionym od miasta. Dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych – to tzw. zielony wodór.
– Transformacja Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy powoli staje się faktem – przekonuje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Mamy ambicje stania się ośrodkiem nowoczesnych technologii opartych o zrównoważone, efektywne źródła zielonej energii. Otwierana dziś inwestycja - druga w Polsce (po Warszawie) ogólnodostępna stacja tankowania wodorem – jest jednym z elementów składających się na zieloną transformację Rybnika czyli przechodzenia na czyste źródła energii – dodaje prezydent.
Nowa marka na rynku
Sieć stacji tankowania wodoru będzie budowana pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Jest to obecnie jedna z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Ze stacji będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem. Obecnie dostępne powszechnie samochody wodorowe na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet ponad 600 km.
Tankowanie wygląda dokładnie tak samo jak na stacji tradycyjnej – zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do samochodu, naciska przycisk i rozpoczyna się tankowanie. Stacja jest w pełni samoobsługowa, dystrybutor z ciśnieniem 700 bar jest przeznaczony do tankowania samochodów, a ten o ciśnieniu 350 bar - autobusów. Wodór do stacji jest dostarczany przy pomocy wodorowozów, które przewożą jednorazowo nawet 1000 kg H2.
20 autobusów z ZTP
– Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że Miasto Rybnik jest drugim w Polsce z ogólnodostępną stacją tankowania wodoru, na której i nasze 20 sztuk nowych autobusów będzie tankowanych – mówi Łukasz Kosobucki, prezes Zarządu spółki Komunikacja Miejska Rybnik. – To ogromne wydarzenie i - jak pokazują dotychczasowe testy stacji - bardzo wygodne rozwiązanie: stacja jest samoobsługowa, a tankowanie trwa bardzo krótko. To nowa era zeroemisyjnego transportu na najbliższe kilkanaście lat – przekonuje prezes Kosobucki.
Miasto Rybnik podpisało w marcu tego roku umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 20 sztuk autobusów, które sukcesywnie zaczęły kursować w mieście od października tego roku. Pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd mieści min. 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących.
Na zakup 20 szt. autobusów napędzanych wodorem Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”.
Rybnik chce kolejnych autobusów na wodór
– Jesteśmy dumni, że proces energetycznej transformacji Rybnika odbywa się wielotorowo, również w dziedzinie transportu publicznego. Już teraz na rybnickich drogach możemy spotkać autobusy wodorowe, których docelowo do końca bieżącego roku będzie 20. Dzięki podjętym kompleksowym działaniom w obszarze wodoru już teraz jesteśmy liderem w kraju. A to jeszcze nie wszystko, bo warto dodać, że jeszcze w kwietniu br. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie
do zakupu kolejnych, 14 autobusów wodorowych w ramach programu Zielony Transport Publiczny Faza III – mówi Ewelina Włoch, naczelnik Wydziału Cyfryzacji i Nowych Technologii Urzędu Miasta Rybnika.
Wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmował dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, tj. 48 mln zł, co oznacza, że w przypadku uzyskania dofinansowania Miasto pozyska autobusy, za które zapłaci jedynie podatek VAT, który zostanie potem odzyskany. Złożony wniosek obejmuje zakup 14 autobusów, z czego 11 szt. to autobusy 12-metrowe oraz 3 sztuki 18-metrowe. Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 roku i początek 2025 roku.
Stacja samowystarczalna energetycznie
Rybnicka stacja NESO należąca do Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK jest w dużym stopniu samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.