80 jednośladów da użytkownikom dużą swobodę jeśli chodzi o wypożyczanie i zwracanie. Stworzą wygodną sieć dojazdów z centrum do każdej dzielnicy miasta. Na razie aktywnych jest 11 stacji głównych zlokalizowanych w centrum miasta i 8 w dzielnicach. Wszystkie, docelowo ma ich być 35, zostaną uruchomione do końca lipca.
– Wprowadzenie dziś roweru miejskiego jest kolejnym etapem wdrażania w Rybniku „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej”, który został przyjęty w 2017 roku. Jeżeli chodzi o rowery miejskie, to od samego początku zakładałem, że wprowadzimy je w mieście wtedy, kiedy pojawi się infrastruktura dla rowerzystów. Zaczęliśmy od stojaków rowerowych, przez podpórki dla rowerzystów, na wyznaczaniu dróg i pasów rowerowych skończywszy – wyjaśnia Piotr Kuczera Prezydent Miasta Rybnika. – Dziś, projektując nowe drogi w mieście, staramy się również trzymać założeń standardów projektowych i wykonawczych systemu rowerowego w Rybniku. To oznacza, że nowe drogi w mieście uwzględniają potrzeby rowerzystów – dodaje prezydent.
– Wypożyczenie roweru jest bardzo proste. W całym procesie krok po kroku prowadzi nas aplikacja GeoVelo. Przy jej pomocy znajdujemy stacje i sprawdzamy dostępność rowerów, poprzez aplikację otwieramy zamek roweru, a po zakończeniu jazdy zamykamy zamek ręcznie – wyjaśnia Andrzej Łotocki, dyrektor handlowy firmy GeoVelo sp. z o.o. – System pozwala nam też na zgłaszanie usterek, złego parkowania albo ewentualnych dewastacji rowerów, co w przyszłości pozwoli na szybkie reakcje, choćby ze strony Cyklo-Plus, firmy, która tutaj, w Rybniku, będzie serwisowała system.
Użytkowanie roweru należy rozpocząć od pobrania aplikacji i zasilenia opłatą aktywacyjną, która wynosi 10 zł. Opłata za wypożyczenie roweru wynosi 1,50 za każde rozpoczęte 30 minut, nie więcej jednak niż 9 zł za pełne 24 godziny. System oferuje możliwość wykupienia trzech rodzajów abonamentów: miesięcznego za 49 zł, trzymiesięcznego za 99 zł i rocznego za 199 zł.
– Rowery, które proponujemy, nie wymagają stacji dokujących, pozwalają na dużą elastyczność systemu rowerowego i możliwość rozbudowy przez inne prywatne podmioty. Taki model pozwoli nam na elastyczną modyfikację stacji rowerowych w zależności od częstotliwości wypożyczania roweru z danego punktu. Jeżeli z miejsca, które wyznaczyliśmy, rowery nie będą wypożyczane, możemy szybko przenieść je w inną część miasta, ponieważ miejsca do parkowania wyznaczamy w aplikacji – komentuje Jan Fiałkowski, oficer rowerowy w rybnickim magistracie.