Miasto Rybnik otworzyło oferty w przetargu na zakup 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem o długości 12 m. O zamówienie ubiegają się dwa podmioty, które złożyły oferty znacznie poniżej budżetu finansowych zamawiającego.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 20 fabrycznie nowych pojazdów o długości 11,5-12,5 m w dwóch wersjach różniących się nieznacznie wyposażeniem. W trakcie trwania postępowania zamawiający zmienił kryteria m.in. w kwestii pojemności, wysokości wejścia czy silników. Każdy pojazd ma pomieścić min. 80 osób, z czego 29 na miejscach siedzących (z czego dwa uchylne). Wymagany układ drzwi to 2-2-2 (w części pojazdów pierwsze otwierane do wewnątrz, drugie i trzecie – odskokowo-przesuwne, a w części dopuszczono wszystkie drzwi otwierane do wewnątrz; część pojazdów ma posiadać oddzielne wejście do kabiny od zewnątrz), przewidziano miejsce na wózek dziecięcy i dla niepełnosprawnych. Autobus powinien być w pełni niskopodłogowy z wejściem na wysokości maks. 325 mm.
Pojazdy powinny być klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Ponadto wymagane są porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED (umożliwiające wyświetlanie w kolorze białym i bursztynowym) i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy – alkomat, lodówka.
Zasięg na jednym tankowaniu wodorem określono na 300 km. Oczekiwane są silnik umieszczony centralnie o mocy netto minimum 160 kW lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy netto minimum 220 kW – z funkcją ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do 80 km/godz. z możliwością zmiany prędkości przez zamawiającego w ramach udzielonej autoryzacji. Czas tankowania wodoru ma wynosić około 10-12 minut. Wymagane jest ogniwo paliwowe zamontowane na dachu o mocy min. 70 kW netto – ciepło z produkcji energii wykorzystywane do ogrzewania autobusu za pomocą pompy ciepła. Zamawiający oczekuje też magazynu energii o pojemności nominalnej min. 30 kWh i użytkowej min. 20 kWh.
Dzisiaj (29 grudnia) minął termin składania ofert. Wystartowały dwa podmioty. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z Grupy Polsat – który produkuje NesoBusa – zaproponował 66,150 mln zł brutto. Natomiast Solaris zaoferował 76,998 mln zł brutto. Rybnik ma powody do zadowolenia: obie propozycje są znacznie poniżej budżetu określonego na 88 mln zł brutto.
O wyborze zdecydują cena (60%) oraz kryteria techniczne (40%). Pod uwagę brane będą gwarancja autobusu, lusterka w formie kamer, zużycie paliwa, oprogramowanie diagnostyczne, silnik trakcyjny (preferowane zastosowanie technologii SiC), czas dostawy.
Na dostawy przeznaczono 360 dni, przy czym pierwsze pięć pojazdów ma zostać dostarczone w ciągu 180 dni. Zakup jest współfinansowany przez NFOŚiGW w ramach programu Zielony Transport Publiczny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.