Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) opublikował projekt programu priorytetowego - Mój Rower Elektryczny, dotyczącego dofinansowania zakupów rowerów elektrycznych oraz wózków rowerowych. Ma on pomóc ograniczyć emisję i rozwijać dobre praktyki transportowe. O dofinansowanie będą mogły ubiegać się osoby fizyczne, samorządy oraz firmy kurierskie czy transportowe, a bezzwrotna dotacja nie będzie mogła przekroczyć 5 tysięcy złotych w przypadku zwykłego roweru elektrycznego oraz 9 tysięcy w przypadku roweru cargo.
Jak czytamy w projekcie, celem programu jest “uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych”.
Wskaźnikami osiągnięcia celu ma być liczba zakupionych pojazdów - aby spełnić cel w tym wskaźniku trzeba będzie dofinansować zakup co najmniej 46 667 sztuk pojazdów, a także wskaźniki dotyczące redukcji emisji CO2, PM10 oraz tlenków azotu.
Budżet programu ma wynieść nie więcej niż 300 mln złotych, natomiast jego realizacja ma potrwać w latach 2025-2029. Zawieranie umów dotacyjnych ma nastąpić do 30 czerwca 2029 roku, natomiast wydatkowanie środków ma zakończyć się z końcem 2029 roku. Okres kwalifikowalności wydatków to 30 czerwca 2024 roku do 30 maja 2029 roku.
W przypadku zakupu roweru elektrycznego dotacja może objąć maksymalnie 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie może być większa niż 5 tysięcy złotych. W przypadku rowerów cargo oraz wózków rowerowych stosuje się tę samą regułę z tym zastrzeżeniem, że dotacja nie może przekroczyć 9 tysięcy złotych. Dotacja będzie realizowana jako refundacja już poniesionych wydatków.
Dofinansowanie obejmie zakupy rowerów elektrycznych, elektrycznych rowerów cargo oraz wózków rowerowych, rozumianych jako pojazdy o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczonych do przewozu osób lub rzeczy poruszanych siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; wózek rowerowy musi być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Kupowane rowery będą musiały być nowe, oznakowane specjalną naklejką w trakcie okresu trwałości projektu - 2 lata oraz będą musiały zostać zarejestrowane na Policji. Ponadto każdy z pojazdów musi być wyposażony w akumulator wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10 Ah, co ma wystarczyć na przejechanie co najmniej 50 kilometrów ze wspomaganiem elektrycznym. Do tego bateria musi mieć możliwość ładowania “z domowego gniazdka elektrycznego”. Dotacje obejmą tylko te rowery, które zostały wyprodukowane przez producenta pochodzącego z kraju Unii Europejskiej.
Każdy wnioskodawca może ubiegać się dofinansowanie zakupu więcej niż jednego roweru, co jest związane z listą potencjalnych beneficjentów, którymi są osoby fizyczne, samorządy oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność dotyczącą drogowego transportu towarów, działalność pocztową i kurierską oraz zajmujący się wypożyczaniem i dzierżawą sprzętu rekreacyjnego oraz sportowego.
Jak na razie jest to projekt programu, który właśnie trafił do konsultacji społecznych. Potrwają one do 18 lipca, a swoje uwagi dotyczące projektu
można składać tutaj.