Przed wyborami Rząd planuje przyjąć uchwałę ustawiającą program wsparcia rozwoju Warszawy do 2030 r. To kontynuacja wcześniejszych zapowiedzi przekazania 3 mld zł na kluczowe stołeczne inwestycje, w tym projekt budowy III linii metra.
Władze Warszawy od dawna skarżą się na uszczuplone dochody w wyniku działań rządu. To efekt m.in. zmian podatkowych w ramach „Polskiego Ładu”, a także dodatkowych obciążeń związanych np. z edukacją. W połowie grudnia Rafał Trzaskowski skierował do premiera list, w którym wnioskował o wsparcie 11 dużych inwestycji, w tym szeregu transportowych (budowa odcinka II linii metra na Bemowie, budowa odcinka III linii metra na Pradze-Południe wraz zakupem taboru, budowa stacji Muranów i Plac Konstytucji na I linii metra, budowa obwodnicy śródmiejskiej od ronda Wiatraczna do ronda Żaba, budowa Trasy Tysiąclecia na odcinku od ul. Grochowskiej do ul. Kijowskiej, budowa odcinka Trasy Mostu Północnego, przebudowa ul. Wał Miedzeszyński).
Miliardy na z góry określoną listę inwestycjiW styczniu niespodziewanie premier Mateusz Morawiecki
zadeklarował przekazanie kwoty 3 mld zł na warszawskie inwestycje, w tym na III linię metra. Środki miałyby zostać przekazane w ciągu kilku lat. – Chcemy wesprzeć Warszawę z kolejnymi inwestycjami: III linia metra, wsparcie rozbudowy Muzeum Powstania Warszawskiego, a także odbudowa perły sportowej Warszawy czyli „Skry” – mówił premier, który decyzję tę ogłosił w obecności warszawskiego posła Jarosława Krajewskiego, który typowany jest na kandydata PiS-u w przyszłych wyborach na prezydenta Warszawy.
Propozycja wsparcia dotyczy nie tylko III linii metra, ale też obwodnicy śródmiejskiej (rondo Wiatraczna – rondo Żaba), Trasy Świętokrzyskiej do Zabranieckiej, Stadionu Skry, rozbudowy Muzeum Powstania Warszawskiego, rozbudowy Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Stołeczni działacze PiS-u wskazali po jednej inwestycji z każdej dzielnicy. Na liście znalazło się kilka zadań drogowych (Mokotów – rozbudowa Bartyckiej, Ochota – przebudowa Pruszkowskiej, Praga Północ – utworzenie Praskiego Traktu Książęcego, czyli metamorfoza Ząbkowskiej, Rembertów – odwodnienie Paderewskiego, Ursus – przebudowa Regulskiej, Ursynów – zagospodarowanie terenu nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawskiej, Wilanów – droga dojazdowa wzdłuż POW i most na Wilanówce, Żoliborz – dostosowanie północnego odcinka Tołwińskiego do parametrów drogi publicznej).
Przed wyborami programPrzez długi czas deklaracjom nie towarzyszyły widoczne efekty, choć jednocześnie trwały spotkania między przedstawicielami miasta i Ministerstwa Finansów i Polityki Regionalnej. Teraz w wykazie plac legislacyjnych pojawiła się zapowiedź projektu uchwały Rady Ministrów ws. ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Rządowy program wsparcia rozwoju miasta stołecznego Warszawy na lata 2023-2030”. Program miałby zostać przyjęty jeszcze w III kwartale – czyli sam raz przed wyborami parlamentarnymi, które mają się odbyć 15 października.
Program ma stanowić wsparcie rządowe, „komplementarne do działań podejmowanych na szczeblu lokalnym i regionalnym, odpowiadające na najistotniejsze wyzwania stojące przed miastem stołecznym Warszawą, skoncentrowane w obszarach szczególnie istotnych z punktu widzenia jakości życia jej mieszkańców oraz pozostałych użytkowników przestrzeni miejskiej”. Zawierać będzie konkretne projekty. Przewidziano trzy cele szczegółowe. Jednym z nich jest „poprawa dostępności transportowej w mieście stołecznym Warszawa, zwiększenie mobilności oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Kolejny cel szczegółowy jest równie ogólny i dotyczy „podniesienia jakości życia mieszkańców oraz pozostałych użytkowników miasta stołecznego Warszawy”, a ostatni – „wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej oraz turystycznej i rekreacyjnej miasta stołecznego Warszawy.” Źródłem finansowania programu – oprócz środków własnych miasta – będą fundusze pochodzące z rezerwy celowej państwa. Będą one uruchamiane w formie dotacji celowych.
Jak pisaliśmy, dla I odcinka III linii metra między Stadionem a Gocławiem
zakończyły się prace przedprojektowe. Ich efektem ma być możliwość ogłoszenia przetargu projektuj i buduj. Przed Metrem Warszawskim jeszcze dalsze prace przygotowawcze, w tym inwentaryzacja przyrodnicza oraz opracowywanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej.