Ministerstwo infrastruktury opublikowało długo zapowiadany projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Główną zmianą jest wprowadzenie obowiązku ustąpienia przez kierowcę pieszemu wchodzącemu na przejście. Do tej pory kierowca ustawowo był zobowiązany ustąpić pieszemu, który już na przejściu jest.
Zgodnie z projektem artykuł 26, ustęp 1 PoRD ma brzmieć „Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu”. Całość projektu nowelizacji – raptem półtorej strony –
można znaleźć tutaj.
Zmiana jest stosunkowo niewielka. W ministerstwie nie zdecydowano się na objęcie wprost pierwszeństwem pieszych czekających przed przejściem, lub zbliżających się do niego, co ma zastosowanie w niektórych krajach europejskich. Ale...
...w uzasadnieniu do projektu czytamy jednak, że: "kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię, nie tylko dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych, ale również dla tych pieszych, którzy wchodzą na przejście dla pieszych w tym oczekują na możliwość wejścia na to przejście (tzn. oczekują na ustąpienie pierwszeństwa przez nadjeżdżających kierujących pojazdami)". Twórcy projektu najwyraźniej chcieli objąć ochroną również czekających przed zebrą. Pamiętać jednak należy, że to ustawa jest prawem. Uzasadnienie, choć wskazuje na intencje ustawodawcy, nim nie jest.
Projektodawca tłumaczy zresztą w uzasadnieniu, że tak sformułowany przepis ma na celu ujednolicenie dwóch obowiązujących do tej pory norm. Do tej pory ustawa dawała pierwszeństwo pieszym, którzy już byli na przejściu. Jednak rozporządzenie w sprawie znaków drogowych, jeszcze z 2002 r. każe kierowcy zmniejszyć prędkość by nie narażać pieszych znajdujących się na przejściu lub wchodzących na nie.
Pozostałe zmiany rozszerzają obowiązek zachowania ostrożności na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko, a także realizują pozostałe zapowiedzi rządu. W projekcie zmienia się art. 20, w którym dopuszczalna prędkość w miastach jest określona na 50 km/h (dziś w nocy można jeździć 60 km/h). Zmieni się też art. 135, a także odpowiedni artykuł w ustawie o kierujących pojazdami i w efekcie tracić będą prawo jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h (dziś taka sankcja dotyczy tylko wykroczenia w terenie zabudowanym).
Tekst aktualizowany