W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów znalazł się projekt rozporządzenia ws. nadzoru m.in. nad PKS-ami. Jak ocenia Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP), które jest odpowiedzialne za przygotowanie projektu, spółki wymagają konsolidacji. Większość miałaby trafić do PKP SA, które posiadają „odpowiednie know-how w zakresie transportu, a także odpowiednie zaplecze analityczne oraz instrumenty finansowe i prawne”. Natomiast PKS-y znajdujące się w stanie upadłości, albo w których Skarb Państwa ma niewielki udział, miałyby trafić do ARP.
Jak przypomina MAP, w lutym 2020 r. weszła w życie zmiana ustawy o działach administracji rządowej, która zmienia zasady zarządzania mieniem państwowym. Zgodnie z nią to minister właściwy do spraw aktywów państwowych wykonuje prawa i obowiązki w spółkach, których udziałowcem jest Skarb Państwa. Rada Ministrów została również zobowiązana do określenia w drodze rozporządzenia wykazu spółek podlegających premierowi, innym członkom rządu, państwowym osobom prawnym.
MAP dokonał analizy sytuacji na rynku, na którym funkcjonują nieliczne już państwowe PKS-y. „Minister Aktywów Państwowych po przejęciu nadzoru m.in. nad spółkami prowadzącymi przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej, zapoznał się z ich stanem. Spółki transportowe posiadają zróżnicowaną strukturę właścicielską oraz znajdują się w różnej sytuacji ekonomicznej (stabilna sytuacja, trudna sytuacja, likwidacja etc.). W wyniku wstępnych analiz określono iż, działalność tychże spółek możliwa jest tylko w ramach skonsolidowanego podmiotu” – podsumowuje ustawodawca. Jednak w celu weryfikacji zasadności tej koncepcji konieczne jest sporządzenie „pogłębionych analiz, biznesplanu, wycen oraz uzyskanie zgody UOKiK na koncentrację”.
W przygotowanym rozporządzeniu zmieniono podmioty nadzorujące. I tak pod nadzór PKP SA miałyby trafić: Polbus-PKS Wrocław, PKS Polonus Warszawa, PKS Częstochowa (w likwidacji), PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim, PKS Zielona Góra, Przedsiębiorstwo Przewozu Towarów Powszechnej Komunikacji Samochodowej oraz WARS. „W celu przeprowadzenia koniecznych prac analitycznych, MAP rekomenduje przekazanie wykonywanie praw z akcji/udziałów Skarbu Państwa w wybranych spółkach prowadzących przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej Polskim Kolejom Państwowym SA, które posiadają odpowiednie know-how w zakresie transportu, a także odpowiednie zaplecze analityczne oraz instrumenty finansowe i prawne, którymi nie dysponuje urząd obsługujący Ministra Aktywów Państwowych” – informuje MAP.
Do Agencji Rozwoju Przemysłu miałyby trafić spółki, w których Skarb Państwa ma niski udział w kapitale albo które postawione są w stan likwidacji i upadłości. Mowa o PKS Mrągowo, PKS-Iwopol w Skarżysku-Kamiennej (w likwidacji), PKS w Dębicy, PKS w Katowicach, PKS w Ostrowie Wielkopolskim, PKS w Wołowie.
Projekt miałby zostać przyjęty w I kwartale 2021 r. Za jego opracowanie odpowiada Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.