1 lutego 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury. Krótka nowelizacja po raz pierwszy odnosi się do tematu kolei jednoszynowej (monorail) – chodzi o objęcie tych urządzeń dozorem Transportowego Dozoru Technicznego, nie są wprowadzane żadne standardy czy przepisy regulujące standardy i rozwiązania techniczne.
Rząd chce wprowadzić przepisy dotyczące nowego rodzaju publicznego transportu zbiorowego – urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie (tzw. monorail) lub na poduszkach powietrznych czy magnetycznych. Chodzi o objęcie dozorem tego typu urządzeń przez Transportowy Dozór Techniczny. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, rozwiązanie to jest spowodowane pojawiającymi się sygnałami dotyczącymi planów budowy takich pojazdów publicznego transportu zbiorowego. Króciutka nowelizacja ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Jak przekonuje Ministerstwo, „sprawny, szybki, niskoemisyjny, ekologiczny i konkurencyjny cenowo transport” to wymierna korzyść dla samorządów, która wpływa na jakość życia i zwiększający atrakcyjność gospodarczą miast. Takim rozwiązaniem, oprócz drogiego metra ma być – zdaniem urzędników – monorail poruszający się na estakadach (w formie podwieszanej lub siodłowej – na szynie pod pojazdem).
Monorail „nie wymaga znaczących i rozległych robót ziemnych” w porównaniu do metra, a ponadto „nie ingeruje w strukturę miejską tak mocno, jak tradycyjne, naziemne środki transportu”. Zaletą jest bezkolizyjność – pojazd nie musi zatrzymywać się na światłach i skrzyżowaniach, a do tego minimalizowane jest ryzyko wypadków. „Zbudowanie i eksploatacja sieci monorail z jednej strony obniży koszty transportu (tak dla miasta jak i dla użytkowników tej formy transportu), a z drugiej znacząco przyspieszy ten transport, nie ingerując w dotychczasową infrastrukturę drogową” – przekonuje Ministerstwo.
Jak informuje Ministerstwo, kolej jednoszynowa występuje na prawie wszystkich kontynentach świata. Wg danych resortu becnie eksploatowanych jest ok. 56 linii kolei jednoszynowej, z czego aż 26 zlokalizowanych jest Azji. W ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniami tego środka transportu znacznie wzrosło – prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.
W Polsce pomysły budowy monoraila pojawiały się w Rzeszowie – za byłego prezydenta Tadeusza Ferenca – oraz na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Żadne z tych planów nie wyszły poza ogólną fazę koncepcji. Problemem jest brak przepisów wykonawczych regulujących standardy i kwestie techniczne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.