W Rzeszowie otwarto oferty na 40 autobusów CNG dla tamtejszego MPK z opcją rozszerzenia na kolejne 20. Tylko Autosan zmieścił się w budżecie zamawiającego. Swoje oferty złożyły też Solaris i MAN.
Przetarg
jest jednym z największych w Rzeszowie i może być jednym z największych dla Autosanu, jeśli oczywiście producent z Sanoka go wygra. W ciągu roku Autosan produkuje ok. 200 autobusów, więc zamówienie z Podkarpacia może być niezwykle istotne.
W Rzeszowie na autobusy w wariancie podstawowym, czyli 40 pojazdów, chcą wydać 56 088 000 zł brutto. Oferta Autosanu opiewa na 54 661 200 zł brutto i jest jedyną która mieści się w budżecie. Solaris za swoje autobusy zażądał 64 452 000 zł brutto, a MAN aż 79 168 704 zł brutto.
W przetargu cena stanowi tylko 60 proc. oceny ofert. Pozostałe punkty są do zdobycia za kryteria techniczne i ekologiczne. Ale jeśli oferta Autosanu zostanie zaakceptowana, trudno będzie ją przebić Solarisowi, a w przypadku MAN–a, biorąc pod uwagę różnicę w cenie ofert, wydaje się to praktycznie niemożliwe, tym bardziej, że trudno się spodziewać, że miejscy urzędnicy zwiększą budżet o połowę.
Tym bardziej, że w piątek zamawiający musiał poprawić informację z otwarcia ofert. Choć początkowo poinformowano, że Autosan przedstawił gwarancję całopojazdową na 36 miesięcy, podczas gdy w rzeczywistości producent z Sanoka zaproponował 37 miesięcy. Różnica wydaje się niewielka, ale dla punktacji ofert mogła mieć kolosalne znaczenie. Za gwarancję (to jedno z podkryteriów technicznych) przewidziano 5 proc. punktów dla całej oferty. Najdłuższa zaproponowana miała otrzymać maksymalną liczbę punktów, ale jeśli producent zaproponowałby 36 miesięcy, czyli minimum wymagane w Rzeszowie, w tym podkryterium nie dostałby punktów w ogóle. Ponieważ Solaris zaproponował 37 miesięcy, a MAN 36 miesięcy, jeden miesiąc przełożyłby się na 5 procent punktów więcej dla oferty Solarisa w porównaniu do tej Autosanu (i siłą rzeczy MAN-a). Gdy okazało się, że Solaris i Autosan zaproponowały 37 miesięcy gwarancji, nie ma to znaczenia.
Przypomnijmy, Rzeszów szuka dostawcy minimum 40, a przy wykorzystaniu opcji – 60, autobusów standardowej długości (12 m), napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6. Musi się w nich znaleźć 28 miejsc siedzących dla pasażerów, z czego co najmniej 4 dostępne z poziomu niskiej podłogi. Autobusy muszą mieć troje drzwi (w układzie 2+2+2).