Rzeszów przekonuje, że inwestycje poczynione w transport, a przede wszystkim system ITS, buspasy i wprowadzenie strefy płatnego parkowania, przynosi wymierne efekty w postaci zwiększonej liczby pasażerów. – Staramy się od kilkunastu lat spowodować, żeby transport miejski był bardziej przyjazny. Najważniejsze jest, żeby jak najwięcej osób przesadzić z samochodu do komunikacji publicznej – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.
Rzeszów jest największym ośrodkiem gospodarczym w regionie. Codziennie do miasta wjeżdża aż 150 tys. pojazdów. To sporo, biorąc pod uwagę, że w Rzeszowie mieszka blisko 200 tys. osób. – Staramy się od kilkunastu lat spowodować, żeby transport miejski był bardziej przyjazny. Najważniejsze jest, żeby jak najwięcej osób przesadzić z samochodu do komunikacji publicznej. Nawarstwiające problemy postanowiliśmy rozwiązać za pomocą projektu transportowego – wspominał podczas konferencji w CUPT Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.
Miasto zrealizowało projekty o łącznej wartości 500 mln zł. Obejmowały one m.in. przebudowę układu komunikacyjnego (10 km ulic, 14 skrzyżowań, pętle i przystanki, most Mazowieckiego, tzw. domknięcie północne), wprowadzenie systemu ITS z priorytetem dla autobusów, a także wymianę taboru (70 nowych autobusów, w tym 30 zasilanych wysokosprężonym gazem ziemnym).
Rzeszów jest szczególnie dumny z systemu ITS, na który składają się: system zarządzania transportem, dynamiczna informacja, bilet elektroniczny, obszarowe zarządzanie ruchem z priorytetem dla autobusów, system automatycznego ważenia pojazdów, system zarządzania strefą płatnego parkowania. – Na wlotach są postawione wagi z systemem elektronicznym, które wskazują w czasie rzeczywistym pojazd, numer rejestracyjny i przeciążenie z informacją online do ITD. To ważny element do tego, żebyśmy chronili to, co dużym wysiłkiem z funduszy unijnych budujemy i co służy komunikacji publicznej – wskazywał Ustrobiński.
Wiceprezydent przekonuje, że ITS wraz z wytyczeniem buspasów i wprowadzeniu strefy płatnego parkowania, przyniosło dobre rezultaty. – Dało to efekty w postaci 10-procentowego wzrostu liczby przewiezionych pasażerów, licząc od stycznia do końca września tego roku – wyliczał Marek Ustrobiński. Dane pochodzą z bramek liczących pasażerów w autobusach oraz danych ze sprzedaży biletów. – Skłania nas to do zwiększenia częstotliwości komunikacji. To odwrotna sytuacja, niż w 2007 r., kiedy zainteresowanie transportem publicznym było małe. Cieszymy się, że udało nam się odwrócić tę tendencję – dodaje wiceprezydent.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.