Urząd Miasta w Rzeszowie rozpisał bardzo duży przetarg na autobusy gazowe. Stolica Podkarpacia chce kupić 40, a w opcji dodatkowej 20 autobusów. Planuje przeznaczyć na to prawie 65 mln zł netto.
Przedmiotem zamówienia jest 40 standardowej długości autobusów miejskich, napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6. Urzędnicy nie wskazują pojemności pojazdów, ale zaznaczają, że muszą się w nich znaleźć 28 miejsc siedzących dla pasażerów, z czego co najmniej 4 dostępne z poziomu niskiej podłogi. Autobusy muszą mieć troje drzwi (w układzie 2+2+2) i miejsce na wózek inwalidzki, oraz drugie na wózek dziecięcy, choć przestrzeń na oba miejsca może być wspólna.
W zamówieniu najważniejszym kryterium będzie cena (60 proc.). Pozostałe punkty będzie można uzyskać za ocenę techniczną (25 proc.) i za zużycie energii i emisję zanieczyszczeń (15 proc.). To ostatnie kryterium, o stosunkowo dużej wadze, będzie określane na podstawie deklaracji producenta w ofercie, ale musi się ona zgadzać z wynikami testów przeprowadzonych jeszcze przed pierwszą dostawą.
Z kolei wśród kryteriów technicznych (aż dziesięciu) wymieniono m.in. gwarancję, ale też posiadanie przez autobus modułu hybrydowego lub systemu odzyskiwania energii czy tak konkretny aspekt jak materiał wykonania parowników i skraplaczy systemu klimatyzacji (preferowana miedź).
W Rzeszowie planują wydać na całość zamówienia 64,8 mln zł netto. To suma z uwzględnieniem prawa opcji. Urzędnicy najpewniej planują kupić wszystkie 60 autobusów, bo w dokumentach przetargowych wskazano, że opcja zostanie uruchomiona, jeśli będą pieniądze. Sama opcja została wyceniona na 21,6 mln zł netto.
Na oferty urzędnicy czekają do 28 czerwca. Rzeszów zaplanował też skomplikowany terminarz dostaw. Pierwszy autobus ma tam trafić w ciągu 40 tygodni od podpisania umowy, a kolejne siedem – cztery tygodnie później. W sumie rozpisano dostawy o wielkości 5–7 autobusów każda (z wyjątkiem tej pierwszej) na okres od 40 do 54 tygodni od podpisania umowy. Między 60. a 62. tygodniem od podpisania umowy mają do Rzeszowa trafić ewentualne autobusy z opcji. W trzech dostawach, kolejno 7, 7 i 6 pojazdów.