Rzymskie przedsiębiorstwo transportowe ATAC (Agenzia del trasporto autoferrotranviario del Comune di Roma) rozstrzygnęło przetarg na zakup do 121 nowych tramwajów. Kontrakt o wartości 457,8 mln euro otrzyma hiszpański CAF.
Informację o rozstrzygnięciu przetargu przekazał Eugenio Patanè, miejski radny ds. mobilności. O kontrakt zabiegały cztery firmy – CAF, Hitachi Rail, Stadler i Škoda. To właśnie hiszpański producent CAF dostarczy do Rzymu nowe pojazdy. To pierwszy zakup tramwajów dla włoskiej metropolii od ponad dwudziestu lat. Wartość zamówienia wynosi 457,8 mln euro i jest o 10 proc. tańsza niż wynosił budżet zamawiającego. – To historyczny moment. Nowe tramwaje będą wyposażone w najbardziej innowacyjne technologie, będą bardziej przestronne i bardziej energooszczędne – powiedział Patanè.
Nowe tramwaje będą niskopodłogowe. Ich długość określono na 33,5 m. Pomieszczą do 215 pasażerów, w tym 68 na miejscach siedzących. Pierwsze dostawy zaplanowano na początek 2025 roku (18 miesięcy do momentu podpisania umowy). Tramwaje będą oparte na serii Urbos. Producent nie przedstawił jeszcze wizualizacji jak będą wyglądać. Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, nagłośnienie, system liczenia pasażerów oraz system antykolizyjny zapobiegający kolizjom z pieszymi. Mają mieć także możliwość jazdy na niektórych odcinkach bez sieci trakcyjnej.
Zgodnie z dokumentacją przetargową CAF otrzyma na razie zamówienie na 40 tramwajów. W kontrakcie zawarta będzie opcja na kolejnych 81 pojazdów. Nowe tramwaje zastąpią 70-letnie tramwaje Treno Articolato Stanga. Posłużą także do obsługi nowych linii tramwajowych.
– Po spełnieniu wymogów prawnych niezbędnych do podpisania umowy, rozpocznie się opracowywanie projektu wykonawczego. Zostanie następnie on przedłożony organom ministerialnym w celu uzyskania niezbędnych pozwoleń na budowę pojazdów – mówi Alberto Zorzana, dyrektor przedsiębiorstwa ATAC.
Włoska sieć tramwajowa jest bardzo niedoinwestowana. Przez wiele lat miasto nie przejmowało się również stanem taboru tramwajowego, który jest mocno przestarzały. Zmieniło się to dopiero niedawno, kiedy to przedstawiono plan przebudowy sieci tramwajowej, a także jej rozbudowę. Obecnie w planach jest budowa trzech nowych linii tramwajowych. ATAC posiada obecnie w eksploatacji 121 częściowo niskopodłogowych tramwajów, a ostatnia dostawa nowych pojazdów miała miejsce w 2004 roku. – Część z tramwajów Stanga zostanie zachowana, aby obsługiwać zabytkową linię Archeotram, którą chcemy wybudować w ramach nowego projektu centralnego obszaru archeologicznego – przyznał Eugenio Patanè.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.