W San Francisco ustalono właśnie datę wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na centralnej ulicy miasta – Market Street. Główną zmianą ma być usunięcie z niej prywatnych samochodów. To tak, jakby w Warszawie zamknąć dla samochodów Aleje Jerozolimskie. Market Street stanie się w praktyce wielkim buspasem.
Market Street to pięciokilometrowa, centralna ulica miasta, łącząca port promowy na wybrzeżu zatoki z dzielnicą Twin Peaks w centralnej części San Francisco. Wielopasmową arterią przejeżdża tramwaj, tu także skupiają się główne linie autobusowe. Jeśli w San Francisco organizowana jest duża demonstracja, albo kibice świętują zwycięstwo futbolistów lub bejsbolistów, to właśnie tam.
San Francisco Municipal Transportation Agency, czyli lokalny urząd odpowiedzialny za organizację transportu i ruchu drogowego o zmianach zdecydował już w październiku. Na początku roku ustalono, że wejdą w życie 29 stycznia.
Zmiany na Market Street. Źródło: SFMTA
Większa część ulicy – liczący ok 3 km odcinek od wybrzeża, mniej więcej do Van Ness Avenue – zostanie wtedy zamknięta dla prywatnych samochodów osobowych. Swobodny przejazd, na dotychczasowych zasadach, zachowają pojazdy transportu publicznego, pojazdy służb, licencjonowane taksówki, auta dostawcze i rowerzyści. Pozostałe samochody (w tym auta Ubera i Lyfta) będą mogły jedynie przejechać Market Street w poprzek, na skrzyżowaniach.
Przy okazji zmieni się przeznaczenie pasów ruchu. Na niektórych odcinkach staną się buspasami, na innych, gdzie buspasy już są, usunie się z nich inne pojazdy, które dziś mają prawo korzystania z nich.
Jedno z przejść dla pieszych przez Market Street, fot: Dllu, lic. CC A-SA 4.0 International
Przyczyny takiej zmiany dotyczą przede wszystkim bezpieczeństwa. Według SFMTA na wspomnianym odcinku, który zostanie zamknięty dla aut, co roku dochodzi do ponad stu kolizji. Blisko 60 proc. z nich to potrącenia pieszych i rowerzystów. Spośród dziesięciu najniebezpieczniejszych skrzyżowań w San Francisco, pięć to skrzyżowania na Market Street.
Drugim powodem jest transport publiczny. W szczycie przez Market Street przejeżdża do 200 autobusów na godzinę. Choć na części odcinków korzystają z wydzielonych pasów ruchu i tak przeważnie wpadają w korek. Wyrzucenie z ulicy prywatnych aut ma poprawić punktualność linii autobusowych w całym mieście.
Schemat linii autobusowych przejeżdżających przez Market Street, na tle mapy San Francisco. Źródło: SFMTA
To zresztą dopiero początek zmian, najłatwiejszy do przeprowadzenia. Do 2021 r. ma się zakończyć przebudowa infrastruktury w ramach programu Better Market Street Project, na który zarezerwowano ponad 600 mln dol. W ramach tej sumy zostaną przebudowane chodniki, wyznaczone nowe drogi rowerowe i przebudowane skrzyżowania zarówno na samej Market Street, jak i ulicach poprzecznych.