Sarajewo rozpoczęło budowę nowej międzymiastowej linii trolejbusowej o długości 8,6 km. Trasa połączy stolicę Bośni i Hercegowiny z sąsiednim miastem Vogošća, które dziś liczy prawie. 20 tys. mieszkańców. Historycznie jest to tak naprawę odbudowa linii, gdyż ta została zniszczona podczas wojny w latach 90.
Sieć linii trolejbusowych w Sarajewie zaprojektowano na początku lat 80. XX wieku i zakładano, że plany uda się zrealizować przed zimowymi igrzyskami w lutym 1984 roku. Ostatecznie projekt się przeciągnął. Kilka linii udało się uruchomić dopiero we wrześniu 1984 roku. Jako ostatnią – w lipcu następnego roku – oddano trasę międzymiastową, która miała docelowo łączyć Sarajewo z sąsiednim miastem Vogošća. Trasa jednak nigdy nie została ukończona. Dodatkowo linia ta została zniszczona w 1992 roku podczas oblężenia Sarajewa. Uszkodzenia były tak duże, że infrastrukturę w części rozebrano na źródło części zamiennych. Ucierpiała także zajezdnia trolejbusowa, a kursowanie trolejbusów po mieście wznowiono dopiero po trzech latach po wojnie.
Teraz międzymiastowa linia trolejbusowa ma powrócić na mapę Sarajewa. W listopadzie 2023 roku Adnan Šteta, minister transportu kantonu Sarajewo podpisał umowę z Volkan Okur Yilmaz, przedstawicielem wykonawcy tureckiej firmy Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi na budowę trasy trolejbusowej do Vogošćy. Po kilku miesiącach wystartowały pierwsze prace. – Odwiedziłem plac budowy oraz trasę, którą po 30 latach trolejbus pojedzie ponownie do Vogošćy i z dumą ogłaszam rozpoczęcie robót. Rozpoczął się pierwszy etap prac, czyli remont podstacji trakcji elektrycznej w Hotonje i Vogošća 0 informuje Adnan Šteta, minister transportu kantonu Sarajewo.
Fundusze na budowę linii trolejbusowej udało się pozyskać dzięki pożyczce z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Trasa o długości 8,6 km ma kosztować 9,37 mln euro. Powstaną podstacje zasilające sieć trolejbusową. Rewitalizację przejdą zachowane częściowo słupy do podwieszania sieci. Tam, gdzie ich brakuje, zostaną ustawione nowe.
– Trolejbus wróci do Vogošći po 30 latach. W czasie wojny sieć została zniszczona, ale z determinacją i odwagą zaczynamy ją odbudowywać. Nie zastanawiamy się już, dlaczego nie zrobiono tego dużo wcześniej. Jestem dumny, że rozpoczynamy realizację kolejnego projektu, który zmieni wizerunek Sarajewa. Dążymy do pozyskania także nowych pojazdów. Połączymy Vogošćę z centrum Sarajewa i będziemy kontynuować prace nad projektami, które poprawią standard życia wszystkich mieszkańców kantonu Sarajewo – podkreśla Adnan Šteta, minister transportu kantonu Sarajewo.
Odbudowana trasa będzie miała prawie identyczny przebieg do tej z lat 1985-92. Wyjątek stanowić będzie końcowa pętla w Vogošći, która zmieni położenie i będzie się teraz znajdować pod terminalem autobusowym. Reaktywacja trolejbusów do Vogošćy zaplanowana jest na 2025 rok.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.