Województwo łódzkie podsumowało pierwszy kwartał funkcjonowania autobusowych linii regionalnych. Skorzystało z nich prawie 200 tys. podróżnych. System „autobusów marszałkowskich” ma dowodzić, że rządowy fundusz rozwoju połączeń autobusowych to narzędzie, które może realnie poprawić sytuację komunikacyjną mieszkańców.
Utworzenie 29 autobusowych połączeń regionalnych i
planowane na 1 stycznia zwiększenie liczby linii do 36 jest w opinii Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego jednym z najważniejszych osiągnięć władz regionu w minionym roku. – Dzięki temu z mapy województwa zniknęły białe plamy komunikacyjne – przekonuje samorząd. Podkreśla także, że autobusy docierają do każdego z powiatów regionu i do 115 ze 177 gmin leżących w województwie łódzkim (licząc także linie uruchamiane w styczniu 2020 r.).
Dopłata ok. 2 zł do wozokilometra – To jest rekord, jeśli chodzi o samorządy wojewódzkie. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować samorządowi województwa łódzkiego i marszałkowi Grzegorzowi Schreiberowi. To działanie pokazuje bowiem, że fundusz autobusowy to realny instrument, który pozwala skutecznie rozwiązywać problemy mieszkańców – mówi Jacek Sasin, minister aktywów państwowych, cytowany w materiałach promocyjnych UMWŁ. Podkreślono w nich również, że równolegle z rozwojem siatki autobusowej wzrosła liczba połączeń realizowanych przez ŁKA.
UMWŁ podał także kilka danych dotyczących nowej siatki połączeń autobusowych. Łączna długość wszystkich 36 tras wyniesie 1 tys. 937 km. Dotowane autobusy zatrzymają się na 1 tys. 357 przystankach. Operatorzy zrealizują 3 mln 618 tys. wozokilometrów i otrzymają za to dofinansowanie w wysokości 7 mln 270 tys. zł. Przekłada się to na dopłatę do jednego wozokilometra w wysokości ok. 2 zł.
Tysiąc biletów okresowych i ok. 60 tys. podróży miesięcznieSpośród danych przedstawionych dziennikarzom przez samorząd regionu na uwagę zasługuje także podsumowanie wyników sprzedażowych w pierwszych trzech miesiącach funkcjonowania 29 istniejących linii – od 1 września do 30 listopada. W tym czasie operatorzy sprzedali ok. 68 tys. biletów, w tym prawie 3 tys. okresowych. UMWŁ zakłada, że posiadacz biletu miesięcznego wykorzystuje go średnio 44 razy. Tym samym łączna liczba wykonanych podróży to według obliczeń Urzędu niecałe 200 tys. w całym kwartale.
Nowością, która wprowadzona zostanie 1 stycznia, ma być numeracja tras. Odpowiednie symbole pojawią się początkowo na schematycznych mapach. Numer 1 otrzymała linia z Tomaszowa Mazowieckiego do Rawy Mazowieckiej, a najwyższy – 36 – trasa ze Szczercowa do Widawy.