Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Scania na Busworld 2023 z nadwoziami innych producentów [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Trwająca 30 lat przygoda związana z budową własnych autobusów dla Scanii właśnie dobiegła końca. Scania miała swoje stoisko na targach Busworld w Brukseli, ale pokazała na nim autobusy z nadwoziami swoich kooperantów.

W połowie roku Scania ogłosiła, że na początku 2024 roku zamknie swój zakład w Słupsku i tym samym zakończy się historia budowy kompletnych autobusów przez koncern, który w branży motoryzacyjnej pozostanie aktywny w budowie autobusowych podwozi, silników i ciężarówek. W podsłupskiej Kobylnicy nadal będzie działać zakład, zatrudniający około 100 osób, produkujący autobusowe podwozia.

Elektryczny Citywide nie sprzedawał się dobrze

Pieniądze zainwestowane przez szwedzką Scanie w budowę zupełnie nowego, obiecującego autobusu elektrycznego Citywide LF BEF nie zwróciły się. Scania pozyskała stosunkowo niewielu klientów na ten autobusów. W Polsce osiem sztuk takich pojazdów kupiło tylko MZK Słupsk i nikt nigdy nie zdoła kupić ich więcej, z uwagi na planowane na następne miesiące całkowite wygaszenie produkcji.

Cztery lata temu, na poprzednim Busworldzie, Scania pokazała nowego Citywide i wzbudził on wówczas nasze żywe zainteresowanie. Teraz modelu własnego zabrakło. Scania zaprezentowała natomiast model w pełni elektryczny, podmiejski, niskowejściowy. Nadwozie dla niego wykonała jednak hiszpańska Castrosua.

Prezentacja tego elektrycznego pojazdu wpisuje się w trend wchodzenia elektromobilności w pojazdy, które wyjeżdżają poza miasta na dystanse od kilku do kilkudziesięciu kilometrów, bowiem na wykorzystanie e-busów w charakterze pojazdów podmiejskich pozwalają już coraz mocniejsze i lżejsze baterie. Autobusy elektryczne-niskowejściowe pokazała na Busworld między innymi Iveco i MAN.

Olbrzymi zasięg hiszpańskiej Scanii

Silnik elektryczny (centralny) autobusu Castrosua pozwalają na jazdę z mocą ciągłą 250 kW i 300 kW mocy chwilowej. Zabudowano na nim pięć paczek baterii o sporej mocy 520 kWh, które umieszczone są na dachu, nad i nieco za przednią osią. Scania zapewnia, że w dobrych warunkach drogowych pojazd ten przejedzie nawet 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Producent nie zabudował na pojeździe pantografów i raczej ich nie przewiduje. Nowy system ładowania ma, wg. Scanii zagwarantować napełnienie energią baterii do maksimum w ciągu 170 minut.

Nadwozie marki Castrosua nie wyróżnia się niczym szczególnym. Stylistycznie nie powala, z zewnątrz ma się wrażenie jej ciężkości, z uwagi na bardzo wysoką linię okien nad niskopodłogową częścią. Wykończenie wewnątrz jest bardzo proste i również niczym nie zaskakuje, korzystnie wypadają fotele, ale trzeba pamiętać, że to zawsze wybór zamawiającego.

Scania stawia na turystykę

Scania wciąż jest silna w działce autobusów dalekobieżnych z silnikami diesla. Nadwozi dla tych autobusów nigdy nie budowała sama, a najsilniejszą kooperację wciąż ma z hiszpańskimi Irizarem. Takie autobusy także pokazano w Brukseli.

Warto podkreślić, że inny producent ze Skandynawii – również wycofał się z budowy kompletnych autobusów. Chociaż wcześniej stoisko szwedzkiego producenta było jednym z największym, w 2024 roku nie było po nim na Busworld ani śladu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

50 kolejnych elektrobusów Solarisa w Madrycie

Komunikacja

50 kolejnych elektrobusów Solarisa w Madrycie

inf. pras. Solaris Bus & Coach 29 grudnia 2023

Solaris z zamówieniem od BVG Berlin na 50 elektrobusów

Komunikacja

Solaris z zamówieniem od BVG Berlin na 50 elektrobusów

inf. pras. Solaris Bus&Coach 28 grudnia 2023

Solaris dostarczy 105 autobusów elektrycznych dla Mediolanu

Komunikacja

Solaris dostarczy 105 autobusów elektrycznych dla Mediolanu

inf. pras. Solaris Bus&Coach 21 grudnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

50 kolejnych elektrobusów Solarisa w Madrycie

Komunikacja

50 kolejnych elektrobusów Solarisa w Madrycie

inf. pras. Solaris Bus & Coach 29 grudnia 2023

Solaris z zamówieniem od BVG Berlin na 50 elektrobusów

Komunikacja

Solaris z zamówieniem od BVG Berlin na 50 elektrobusów

inf. pras. Solaris Bus&Coach 28 grudnia 2023

Solaris dostarczy 105 autobusów elektrycznych dla Mediolanu

Komunikacja

Solaris dostarczy 105 autobusów elektrycznych dla Mediolanu

inf. pras. Solaris Bus&Coach 21 grudnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5