Firma Scania w tym roku prezentuje w Polsce nowy autobus turystyczny. Powstał on we współpracy z hiszpańską firmą Irizar. Przy okazji pytamy producenta, czemu na polskim rynku nie oferuje pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Powody wyjaśnia Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów w polskim oddziale firmy Scania.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Dlaczego w ofercie Scanii brakuje na razie autobusów z napędem elektrycznym?
Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania: Scania nie chce narażać klientów na eksperymenty. Jesteśmy innowacyjną firmą, która z tyłu głowy ma już przygotowane rozwiązania do wprowadzenia. Również autobusu elektrycznego. Uważamy jednak, że to jeszcze nie jest ten czas, żeby narażać klientów na zdecydowanie większe wydatki. Taki autobus jest zdecydowanie dużo droższy, kiedy jeszcze nie ma specjalnie infrastruktury. Polska jest jeszcze w zasadzie biednym krajem – daleko nam jeszcze do tych wysoko rozwiniętych. Scania zdecydowała się, żeby u nas nie wprowadzać tych autobusów mimo tego, że są już testowane elektryczne rozwiązania Scanii w Szwecji. Mamy już także w sprzedaży autobusy hybrydowe, natomiast jako dział sprzedaży w Polsce nie forsujemy wprowadzenia hybrydy, bo też uważamy, że jeszcze jest za wcześnie – mimo tego, że np. Volvo, jak wynika z naszej wiedzy, od tego roku nie sprzedaje nic innego, jak autobusy hybrydowe.
Sporo miast w Polsce jest jednak zainteresowanych autobusami hybrydowymi.
Jest sporo zainteresowanych, ale pojazdów sprzedaje się jedynie w dziesiątkach. W Polsce jest 11 tys. autobusów i jeżeli wszyscy producenci sprzedają łącznie ok. 20-30 autobusów w naszym kraju, to nie jest to jeszcze jakaś wielka liczba. Z tego też względu uważamy, że nie należy forsować tego rozwiązania. Mamy autobus i jeżeli klient by chciał kupić Scanię hybrydową, to jesteśmy gotowi mu sprzedać taki produkt.
W tym roku w Polsce prezentowany jest po raz pierwszy nowy autobus turystyczny od Scanii. Co to to za autobus?
Na targach BusExpo chcieliśmy po raz pierwszy zaprezentować autobus Scania Irizar i8. Od ponad 20 lat sprzedajemy w Polsce Scanie Irizary. W zasadzie nasi klienci, jak byli zainteresowani zakupem autobusu turystycznego, gdy mówili, że zastanawiają się nad Scanią, to w domyśle była to od razu Scania Irizar. Teraz oferta się powiększyła. Jest Scania Touring i Scania Irizar. Nie jest więc już jednoznaczne, mówiąc Scania, co klient chce kupić.
Irizar [hiszpańskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej zajmujące się produkcją nadwozi autobusowych, w szczególności do autokarów] był taką marką w Polsce nierozłącznie związaną ze Scanią, mimo tego, że firma ta produkuje też swoje nadwozia na podwoziach Volvo, MAN-a i Mercedesa. W pewnym momencie, gdy wprowadzaliśmy do sprzedaży autobus Scania Touring, którego podwozie produkowane jest w Szwecji, a nadwozie w Chinach, to Irizar się na nas trochę „obraził” i zmniejszył zainteresowanie, bo obawiał się, że będziemy przerzucać się tylko na sprzedaż Scanii Touring. Okazało się to nieprawdą, bo w zeszłym roku sprzedaliśmy 20 Scanii Irizar i 6 Irizar New Century, a teraz sprzedajemy również Irizar i8. Także obok najbardziej popularnego modelu Scania Touring, nadal sprzedajemy Irizary.
Co charakteryzuje ten autobus?
Scania Irizar i8 została zaprojektowana z myślą o przewozach nieregularnych, jak również regularnej komunikacji międzymiastowej. Pojazd ten jest przedstawicielem nowej generacji wysokopodłogowych autokarów turystycznych i następcą poprzedniego modelu Scania Irizar PB. Produkowany jest on według surowych standardów przy współpracy firm Scania i Irizar stanowiąc tym samym rozwiązanie dla firm przewozowych, które poszukują nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych rozwiązań.
A jakie plany sprzedażowe na ten rok ma Scania w Polsce?
Planujemy w tym roku dostarczyć 25 autobusów miejskich oraz 60 autobusów turystycznych – zarówno Scanię Touring, jak i Scanię Irizar.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.