Schindler określa siebie jako lidera w sprzedaży schodów ruchomych w Polsce. Dlatego też postanowiliśmy zapytać go o specyfikę pracy tych urządzeń. Z Bogumiłem Borkowskim, przedstawicielem firmy, rozmawiamy o tym, czy i co użytkownicy tego wynalazku robią źle, że czasami spotkamy się z poważnymi awariami schodów ruchomych.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Zepsute schody ruchome są obecnie powodem sporego niezadowolenia. Co jest najczęstszą przyczyną ich awarii? Co ich użytkownicy robią najczęściej źle?
Bogumił Borkowski, Elevator and Escalator Product Manager w firmie Schindler: Schody ruchome składają się z dużej liczby precyzyjnie wykonanych elementów mechanicznych, które narażone są na wyjątkowo trudne warunki pracy. Dlatego aby żywotność tych urządzeń była odpowiednio długa kluczowa jest jakość elementów składowych oraz właściwe serwisowanie urządzeń przez cały okres eksploatacji.
Najczęstszą przyczyną awarii jest fizyczne zużycie się poszczególnych elementów. Podobnie jak w samochodach, gdzie co jakiś czas zmieniamy klocki hamulcowe czy opony również w przypadku schodów ruchomych prewencyjna konserwacja jest kluczowa.
Wymiana wyeksploatowanych elementów może wiązać się z długim okresem oczekiwania na części zamienne, zwłaszcza jeśli pochodzą z fabryk pozaeuropejskich, w praktyce głównie chińskich. W przypadku schodów Schindlera rynek europejski obsługiwany jest przez fabrykę zlokalizowaną w Słowacji, to znaczenie skraca czas oczekiwania.
A co z ich użytkownikami? Czy robią coś źle?
Użytkownicy schodów w niewielkim stopniu mogą przyczynić się do awarii schodów, choć zdarzały się przypadki zatrzymania na skutek wciągnięcia do szczeliny gumowego kalosza czy paska od plecaka. Przede wszystkim jednak użytkownicy lekceważą podstawowe zasady bezpieczeństwa użytkowania schodów. To skutkuje niestety stosunkowo dużą ilością wypadków, zwłaszcza z udziałem dzieci. Stawanie przy krawędziach stopni czy używanie wózków dziecięcych lub sklepowych to jedne z najbardziej powtarzalnych, a zarazem najbardziej niebezpiecznych sytuacji.
Dlaczego remont schodów ruchomych czasami trwa tak długo?
Schody ruchome składają się z dużej liczy precyzyjnie wykonanych elementów mechanicznych do których dostęp z uwagi na kompaktową budowę jest dość utrudniony. Często zdarza się, że element który został uszkodzony powoduje uszkodzenie innych podzespołów i zakres naprawy z początku niewielki może okazać się dość znaczny. Dlatego tak istotne jest sprawdzanie przez firmy serwisujące schody ruchome stopnia zużycia kluczowych elementów i ich prewencyjna wymiana jeśli ich stopień zużycia je do tego kwalifikuje. Dodatkowo ważnym aspektem wpływającym na czas naprawy jest termin dostawy części zamiennych, który w zależności od miejsca ich produkcji może być różny. Co ważne w wielu przypadkach technologia naprawy schodów musi zostać zaakceptowana przez odpowiedni urząd nadzorujący i finalnie przez niego odebrana. To w oczywisty sposób wydłuża czas oczekiwania na przywrócenie urządzenia do ruchu.
Jak wiele projektów udało się już zrealizować Państwu w Polsce? Jaki z nich był do tej pory najciekawszy i dlaczego?
Jako niekwestionowany lider w sprzedaży schodów ruchomych w Polsce i na świecie przykłady ciekawych realizacji można by mnożyć. Obecnie na przykład trwają prace nad wyposażeniem w schody i chodniki ruchome Schindlera największego lotniska na świecie (w Stambule), gdzie zainstalowanych zostanie ponad 340 urządzeń. W Polsce większość naszych urządzeń przypada na duże galerie handlowe jak np. Poznania, Stary Browar w Poznaniu czy Bonarka w Krakowie. Przykładem szczególnie interesującym była niedawna dostawa schodów do stacji PKP Kraków Sanktuarium, której otwarcie związane było z Światowymi Dniami Młodzieży odbywającymi się w tym roku. Największym wyzwaniem w tym projekcie była jego szybka realizacja, co wiązało się z krótkim terminem produkcji i dostawy urządzeń. Dzięki naszej fabryce produkującej schody na Słowacji byliśmy jedyną firmą, która mogła urządzenia w tak krótkim czasie wykonać, dostarczyć i zamontować.
Znani są Państwo także za sprawą realizacji schodów ruchomych na Dworcu Centralnym w Warszawie. Czym charakterystycznym i szczególnym wyróżniają się schody w tym specyficznym miejscu?
Schody w obiektach transportu publicznego, jakim jest Dworzec Centralny są szczególnie narażone na trudne warunki pracy, przy dużym obciążeniu. Przy maksymalnym przepływie 9000 pasażerów na godzinę zarówno konstrukcja, wykonanie oraz jakość użytych materiałów musi być najwyższa. Dużym wyzwaniem przy realizacji tego projektu był transport urządzeń na miejsce instalacji oraz ich wpasowanie w istniejącą infrastrukturę budynku. Dodatkowo większość prac musiała odbywać się w godzinach nocnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.