Marszałek województwa łódzkiego przekonuje, że aktualne władze regionu są skuteczne w pozyskiwaniu środków na remonty podmiejskich linii tramwajowych. Argumentuje, że jeszcze ok. półtora roku temu remont tras do Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego i Zgierza wydawał się niemal całkowicie nierealny. Tymczasem prace w Pabianicach już się toczą, a w dwóch kolejnych miejscowościach najprawdopodobniej zaczną się niebawem.
– Niemal dokładnie rok temu udało się pozyskać dodatkowe środki na remont linii tramwajowej do Pabianic. Dzięki temu ta inwestycja
jest już prowadzona. Wówczas padały pytania o Zgierz i Konstantynów. Mówiono, że modernizacja tych odcinków jest mało realna, a ja broniłem tych projektów i mówiłem, że uda się to zrobić – przypomina marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. – W ciągu jednego roku udało się obie te sprawy doprowadzić do takiego stanu, który moim zdaniem daje
szanse na realizację przedsięwzięć – ocenia. Podkreśla przy tym, że
podobną opinię wyrażają władze obu miast.
Marszałek: Wydawało się, że żadna z linii nie będzie już nigdy uruchomionaWedług marszałka z Prawa i Sprawiedliwości w momencie, w którym przejmował on kierowanie województwem od jego oponenta politycznego – Witolda Stępnia z Platformy Obywatelskiej – również inwestycja obejmująca linię pabianicką wydawała się niemożliwa do przeprowadzenia. – Wydawało się, że wszystkie trzy projekty trzeba schować głęboko w szufladzie, że żadna z tras nie będzie już nigdy uruchomiona – opisuje (choć wówczas ruch wstrzymany był jedynie na trasie do Zgierza). Dodaje, że mieszkańcy oczekiwali jednak podjęcia konkretnych działań prowadzących do modernizacji zdegradowanej infrastruktury.
– Teraz wszyswtko jest w rękach gospodarzy miast – wskazuje Grzegorz Schreiber. Mówi także, że ma nadzieję na sprawne prowadzenie wszystkich remontów, które mają stać się możliwe dzięki dodatkowym środkom z RPO i z budżetu centralnego.
Pabianice wyznaczyły trudną, ale realną drogęPrzypomnijmy, że rozpoczęcie robót w Pabianicach poprzedzone było kilkuletnimi staraniami o zgromadzenie niezbędnych funduszy. W październiku 2017 r. Urząd Miejski w Pabianicach podpisał z UMWŁ – kierowanym jeszcze przez Witolda Stępnia – umowę o dofinansowanie inwestycji ze środków RPO. W marcu 2018 r. ogłoszony został przetarg na projekt i roboty. W czerwcu tego samego roku pabianicki magistrat otworzył złożone oferty i stało się jasne, że wszystkie znacząco przekraczają zakładany kosztorys.
W marcu 2019 r. nowy Zarząd Województwa Łódzkiego przyznał miastu Pabianice i gminie Ksawerów dodatkowe środki. Aneks do umowy o dofinansowanie strony podpisały miesiąc później. Pozwoliło to na zawarcie umowy z wykonawcą, konsorcjum, którego liderem jest Progreg Infracity, we wrześniu 2019 r. Jak informuje na oficjalnej stronie internetowej projektu Urząd Miejski w Pabianicach, planowana obecnie data zakończenia remontu to 5 września 2021 r.