10 autobusów elektrycznych marki Solaris wyjechało dziś na ulice Nowego Sadu w Serbii. Wraz z zeroemisyjnymi pojazdami przewoźnik miejski JGSP Novi Sad zamówił także nowoczesną infrastrukturę do szybkiego i nocnego ładowania. To pierwsze serbskie miasto, w którym będą jeździć pojazdy z serii Urbino electric, zasilane energią pochodzącą z baterii.
22 czerwca nastąpiło oficjalne przekazanie 10 autobusów Urbino 12 electric do JGSP Novi Sad, przewoźnika zarządzającego transportem publicznym w Nowym Sadzie. Solaris dostarczył pojazdy wraz z infrastrukturą ładowania. W ciągu dnia autobusy będą ładowane za pomocą trzech ładowarek pantografowych rozmieszczonych na autobusowych pętlach, nocą zaś na zajezdni, gdzie będzie pięć stacjonarnych ładowarek. Inwestycja miasta w zrównoważony transport miejski opiewała na około 6 milionów euro i była finansowana przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.
Urbino 12 electric to autobusy ciche i całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania. Baterie o pojemności około 90 kW i optymalnie dobrana infrastruktura zapewnią pojazdom odpowiedni zasięg i operacyjność tak, by elektrobusy można było wykorzystywać na wszystkich liniach autobusowych w Nowym Sadzie.
Modele, które właśnie rozpoczynają kursy w Nowym Sadzie, to pojazdy nowatorskie zarówno w zakresie wyposażenia, jak i designu. Sufit autobusów został ozdobiony ciekawym wzorem, w którego powierzchni odbija się wewnętrzne oświetlenie przestrzeni pasażerskiej. Oświetlenie LED znajdujące się pod drzwiami autobusu ma także funkcję praktyczną i ułatwić pasażerom wsiadanie do pojazdu.
Przewoźnik zadbał o bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. Rozwiązanie Mobileye Shield+ ma za zadanie monitorowanie stref martwych pól i otoczenia autobusu, informując kierowcę o znajdujących się w pobliżu pieszych lub rowerzystach i zwiększając tym samym bezpieczeństwo uczestników ruchu. System MirrorEye z kamerami zamiast zwykłych lusterek znacznie poprawia widoczność, zwłaszcza podczas jazdy nocą i w trudnych warunkach atmosferycznych. Dodatkowym środkiem bezpieczeństwa będzie zamontowana w każdym z Urbino blokada alkolock.
Solaris w swoim portfelu zamówień ma już 3 tysiące autobusów elektrycznych i wodorowych. Ponad 2 tysiące z nich zostało już dostarczone i jeździ po drogach ponad 100 miast w całej Europie. 10 elektrycznych Solarisów, które dziś zadebiutowały na ulicach Nowego Sadu, to pierwsze w 100% elektryczne autobusy w miejskiej flocie.
fot. Solaris
fot. Solaris