Kilka dni temu Daimler Buses zaprezentował nowe modele autobusów od Setry. Nowości Setry zostały zaprezentowane klientom z całej Europy podczas jej premiery odbywającej się 24-25 września w Neu-Ulm, w Niemczech.
Zaproszeni goście mieli możliwość nie tylko zobaczyć premierowe modele, ale również przejechać się nimi, także jako kierowcy. Podczas uroczystości nie zabrakło polskiego akcentu. Opolska firma Sindbad odebrała uroczyście 15 autokarów, z tego 13 marki Setra oraz 2 Mercedes-Benz.
Bezpieczeństwo to podstawa
Przyspieszanie, hamowanie, utrzymywanie odległości, kierowanie pojazdem, utrzymywanie się na pasie ruchu, a nawet zatrzymanie awaryjne - Active Drive Assist 2 oznacza decydujący krok na drodze ku zautomatyzowanej jeździe autobusami turystycznymi. Active Drive Assist 2 łączy w sobie funkcje poszczególnych systemów wspomagających, przez co już teraz umożliwia półautomatyczną jazdę we wszystkich zakresach prędkości. Dodatkowo zaimplementowano też funkcję zatrzymania awaryjnego. Jej zadaniem jest zatrzymanie pojazdu poprzez łagodne, automatyczne hamowanie, gdyby ze strony kierowcy zabrakło właściwej reakcji.
Dzięki aktywnemu asystentowi układu kierowniczego Active Drive Assist 2 utrzymuje autobus w wymaganej pozycji w obrębie właściwego pasa ruchu poprzez bieżące interwencje w ustawienie kierownicy. System zwalnia kierowcę z większości drobnych bieżących korekt kierownicy koniecznych do utrzymania pojazdu na pasie jezdni. Active Drive Assist 2 został zaprojektowany z myślą o jeździe po autostradach i drogach zbliżonych do autostrad.
System hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 stanowi kolejny kamień milowy w procesie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa. ABA 5 jest pierwszym systemem wspomagającym, w którym zdecydowano się na połączenie radaru i kamery. Będący pierwszym na świecie autobusowym asystentem hamowania awaryjnego ABA 5 może teraz przeprowadzić nawet automatyczne pełne zatrzymanie awaryjne w przypadku rozpoznania poruszających się i nieruchomych osób przy prędkości pojazdu do 50 km/h.
Inne innowacje, takie jak elektroniczny hamulec postojowy czy system kamer 360°, oprócz funkcjonalności i łatwości obsługi zwiększają również znacząco poziom bezpieczeństwa. Nie inaczej jest w przypadku nowych reflektorów full-LED i asystenta świateł drogowych.
Ekonomika: przewaga wciąż się powiększa
Inteligentny i obniżający zużycie paliwa tempomat integruje funkcję dostosowania sposobu jazdy do topografii terenu z działaniem automatycznej skrzyni biegów. Mechanizm jest teraz dostępny w wyposażeniu standardowym i potrafi jeszcze więcej. W oparciu o zapisane w systemie mapy PPC automatycznie zmniejsza prędkość w momencie wjeżdżania do miast i wsi, a także przed zakrętami dróg lokalnych o małym promieniu lub przeszkodami, takimi jak ronda, przystanki lub skrzyżowania z drogami nadrzędnymi.
Na podstawie analizy licznych parametrów nowy system wspomagania Driver Score ocenia bieżące zachowanie kierowcy i wykorzystanie systemów wspomagania kierowcy, umożliwiając szybką poprawę jego sposobu jazdy poprzez przesłanie zindywidualizowanych informacji zwrotnych i sugestii ukazujących się na wyświetlaczu. Dzięki Driver Score kierowca ma możliwość stałej optymalizacji swojego stylu jazdy.
Łatwiejsza jazda
Kierowca ma do dyspozycji panel sterowania nowego, standardowego elektronicznego hamulca postojowego. Łączy on w sobie łatwość obsługi i wysoki poziom bezpieczeństwa. Podczas ruszania pod górę system zapewnia wsparcie dzięki zintegrowanej funkcji wspomagania ruszania.
Ponadto pojazdy są wyposażone w asystenta świateł drogowych. W zależności od sytuacji na drodze asystent automatycznie włącza lub wyłącza światła drogowe, co gwarantuje optymalne oświetlenie jezdni. Nowy system kamer 360° zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach podczas manewrowania i w wąskich zaułkach. Cztery kamery umieszczone z przodu, z tyłu i nad szybami bocznymi rejestrują otoczenie pojazdu i tworzą wizualizację terenu z lotu ptaka w promieniu 360°.
Multimedia dla kierowcy i pasażerów
Coach Infotainment Series oferuje najnowszą generację multimediów do profesjonalnych zastosowań, począwszy od odbioru radia cyfrowego DAB+, poprzez strumieniowe przesyłanie sygnału audio przez Bluetooth po zapewnienie łączności ze smartfonem za pośrednictwem systemu Bosch mySpin.
Doskonałą rozrywkę na pokładzie zapewniają 21,5-calowe monitory. Możliwy jest montaż zarówno na sztywno, jak i z elektroniczną regulacją kąta pochylenia.
Serce autobusów od Mercedesa
Sercem systemu są rzędowe, sześciocylindrowe silniki Mercedes-Benz OM 470 o pojemności skokowej 10,7 l w trzech wariantach mocy od 290 kW (394 KM) do 335 kW (456 KM), a także OM 471 (12,8 l pojemności skokowej) o mocy 350 kW (476 KM) i 375 kW (510 KM). Przyporządkowanie konkretnej jednostki do pojazdu zależy od modelu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.