Elektryczna rewolucja w autobusach miejskich trwa od kilkunastu lat. W Europie niewielu już klientów decyduje się obecnie na zakup spalinowych aut, a producenci, którzy nie mają w ofercie choćby hybrydowego pojazdu traktowani są jak pariasi. Wciąż nie jest to jednak normą w sektorze autobusów niskowejściowych.
Setra chce to zmienić, a zaprezentowany w Stuttgarcie nieskowejściowy, pachnący nowością model Multiclass, jest prawdopodobnie ostatnim, który jest autobusem oferowanym z silnikiem spalinowym (występuje też oczywiście w wersji hybrydowej).
– W połowie dekady (czyli najpewniej za 2 – 3 lata) przygotujemy do sprzedaży niskowejściowy autobus, który będzie w pełni elektryczny – poinformowała Setra podczas spotkania z dziennikarzami.
Producent nie chciał mówi o konkretnych rozwiązaniach, które sprawią, że nowa Setra LE stanie się bezemisyjna. W grę wchodzi zarówno napęd wyłącznie bateryjny, jak i „extender” w postaci ogniw paliwowych, który jest testowany w Citaro. Z pewnością nową jakość mogą przynieść baterie nowej generacji – mniejsze, lecz o dużym zasięgu.
Z jednej strony czas działa na korzyść Setry, bo rozwiązania na rynku akumulatorów są z każdym rokiem doskonalsze, z drugiej – każdy kolejny rok oczekiwań oddaje pole do działania konkurencji. Z końcem maja Iveco pokazało już swojego elektrycznego Crosswaya LE, który będzie produkowany w Czechach, chińskie firmy mają w ofercie zeroemisyjne pojazdy LE do ruchu podmiejskiego od kilku lat. Wiadomo, że baterie w pojeździe podmiejskim/międzymiastowym, muszą pozwolić na przejechanie większego dystansu niż ma to miejsce w autobusach miejskich.
Setra, podobnie jak inni producenci, odbija się od covidowego sprzedażowego dna, co pozwala myśleć o przyszłości, a więc także o elektromobilności w autobusach podmiejskich i dalekobieżnych. Zyski ze sprzedaży autobusów są w pierwszej połowie roku w Setrze wyższe o połowę niż w analogicznym okresie 2022.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.