Siedlce chcą zakupić 14 elektrobusów wraz z ładowarkami oraz zbudować dla nich wiatę postojową na terenie zajezdni MPK Siedlce. Samorząd chce sfinansować to zadanie ze środków europejskich w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Siedlce właśnie rozpisały duże postępowanie przetargowe na zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z budową infrastruktury do ich ładowania oraz wykonaniem wiaty i magazynu energii dla nowych pojazdów. Przedmiot przetargu ma zostać dofinansowany z nowej puli unijnych funduszy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Warto przypomnieć, że samorząd nie pozyskał jeszcze środków z tego programu, bowiem jego wniosek został odrzucony w ramach pierwszego naboru całego programu. W związku z powyższym Siedlce zapewniły sobie możliwość unieważnienia przetargu w razie nieotrzymania środków europejskich. Można jednak zakładać, że samorząd będzie ubiegał się o wspomniane środki w ramach drugiego naboru, który właśnie ruszył.
14 autobusów o długości 12 metrów
Miasto kupuje 14 nowych autobusów klasy maxi. Ich długość ma mieścić się w przedziale 11,9-12,2 metra a całkowita pojemność pasażerska nie może być mniejsza niż 78 pasażerów. Przewidziano co najmniej 28 miejsc siedzących oraz jak największą liczbę siedzeń dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe, bez stopni wewnątrz pojazdów. W środkowej części autobusu przewidziano miejsce dla osób z niepełnosprawnością. Układ drzwi to 2-2-2.
Zamawiający dopuszcza napęd autobusów poprzez silnik centralny lub dwa silniki zamontowane w osi napędowej pojazdu, choć Siedlce preferują jeden silnik centralny. Minimalna moc jednostki napędowej to 160 kW, a minimalna moc szczytowa to co najmniej 230 kW. Magazyn energii ma mieć pojemność co najmniej 420 kWh, co ma gwarantować przejechanie minimum 260 kilometrów na jednym ładowaniu w warunkach miejskich. Magazyn energii będzie ładowany poprzez złącze plug-in.
W autobusach znajdzie się klimatyzacja, ogrzewanie oraz system monitoringu wizyjnego. Będzie również system dynamicznej informacji pasażerskiej, kasowniki biletowe.
Wraz z dostawą autobusów wykonawca musi dostarczyć jedną mobilną ładowarkę o mocy maksymalnej 43 kW.
Wiata i ładowarki
Poza tym przetarg obejmie również wykonanie wiaty parkingowej dla nowych autobusów, na dachu której znajdą się panele fotowoltaiczne do ładowania elektrobusów. Wraz z wiatą wykonawca ma wykonać ładowarki zajezdniowe - 11 dwustanowiskowych ładowarek o mocy 120 kW każda oraz magazyn energii. Wiata ma zmieścić co najmniej 28 autobusów o długości 12 metrów.
Trzecią częścią postępowania jest dostawa jednej podwójnej ładowarki plug-in, która znajdzie się na pętli przy ulicy Kurpiowskiej w Siedlcach. Moc ładowarki to co najmniej 120 kW, a sama ładowarka ma umożliwiać jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą minimum 60 kW.
600 dni na realizację zamówienia
Całość zamówienia ma zostać wykonana w ciągu 600 dni od momentu zawarcia umowy. W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonali co najmniej dwie dostawy fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych, a każda z nich obejmowała co najmniej 7 takich pojazdów. Ponadto wykonawca musi również wykazać, że w omawianym okresie zrealizował także dwie dostawy opiewające na co najmniej 7 stacji ładowania autobusów elektrycznych każda.
O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje cena - 60%, parametry techniczno-eksploatacyjne - 37% oraz zużycie energii - 3%.
Wśród parametrów technicznych znalazły się: umiejscowienie magazynów energii w autobusach, liczba miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, szerokość przestrzeni pasażerskiej w tylnej części pojazdu - szerokość przestrzeni dla pasażerów na ostatnim rzędzie siedzeń, typ oraz układ silnika bądź silników, materiał konstrukcyjny ramy, szkieletu i nadwozia, sposób realizacji działań serwisowych i gwarancyjnych - dostępność serwisu oraz Zastosowane rozwiązania w zakresie konstrukcji nośnej, spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej, udzielonej zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ.