Już po raz siódmy władze Siedlec przesunęły termin otwarcia ofert w przetargu na wybudowanie infrastruktury drogowej w wykonywanym przez kolej tunelu pod remontowaną stacją. Jak tłumaczą miejscy urzędnicy, są dwa powody opóźnienia przy realizacji tej inwestycji. Z ostatnich informacji wynika, że tunel miałby zostać oddany do użytku w roku 2017 lub 2018.
Tunel, w ramach porozumienia zawartego przez siedlecki ratusz i PKP Polskie Linie Kolejowe, ma zostać wybudowany w stanie surowym przez kolejarzy. Miasto we własnym zakresie ma natomiast wyposażyć go w infrastrukturę drogową i zintegrować z istniejącym układem drogowym Siedlec. W zakresie realizacji tej inwestycji pojawiły się jednak problemy, które - jak zapewniają miejscy urzędnicy - nie są zależne od nich.
Nie czerwiec, a grudzień
Pierwsza sprawa to opóźnienie na placu budowy siedleckiej stacji kolejowej. Modernizowana w ramach budowy CLS Łuków stacja miała zostać oddana do użytku w połowie 2015 roku. Wtedy też kolej miała oficjalnie przekazać miastu tunel. Termin jego przekazania był już kilkakrotnie przesuwany i ostatecznie podawana jest data 31 grudnia 2015 roku.
Jest jednak jeszcze drugi powód, który uniemożliwia rozpoczęcie inwestycji. Wciąż nie ma naborów na unijne środki w ramach tzw. Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT) na Mazowszu. Okazuje się, że unijni urzędnicy mają wątpliwości co do niektórych projektów wpisanych w siedlecki RIT. A dopóki te wątpliwości nie zostaną rozstrzygnięte, nie będzie naborów.
Miasto prawie gotowe
- Optymistycznie czekamy i przygotowujemy się. Z naszej strony mamy już gotową dokumentację i komplet zezwoleń. Na pewno zdążymy z przygotowaniem dokumentacji i wniosków, a to jest dla nas najważniejsze. Pamiętajmy, że z wnioskami unijnymi wiąże się ogromna odpowiedzialność - tłumaczy wiceprezydent Siedlec Jarosław Głowacki. - Dla nas momentem kluczowym dla inwestycji będzie podpisanie umowy na finansowanie tego projektu ze środków unijnych. Pamiętajmy, że dotychczas poważne środki już zaangażowaliśmy, ale był to etap dokumentacji - dodaje. - Opóźnił się nabór i opóźnia się rozstrzygnięcie przetargu na wyłonienie wykonawcy. Trzeba też jednak pamiętać, że cała inwestycja uzależniona jest od uzyskania finansowania na budowę. Jestem przekonany, że to finansowanie będzie - podkreśla Jarosław Głowacki.
Tunel powstaje w miejscu, w którym przez ponad sto lat znajdowała się kładka dla pieszych. Kładkę, w związku z przebudową stacji i planami budowy tunelu, zdemontowano. Kolejne drogowe połączenie ułatwi mieszkańcom komunikację pomiędzy północną a południową częścią miasta i jednocześnie odkorkuje dotychczasowe trasy łączące obie strony Siedlec.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.