fot. Janusz J, lic. CC BY-SA 3.0ul. Sienkiewicza w Siedlcach
Siedlecka rada miasta przyjęła plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu. Dokument zakłada kilka istotnych kierunków, których obranie może znacząco przyczynić się do poprawy jakości transportu na terenie miasta i sąsiednich gmin. Plan stworzono również z myślą o wpasowanie planu w koncepcję transportową dla całego województwa.
Władze miasta już dawno temu ogłosiły przetarg na opracowanie planu transportowego. Dokument był gotowy do publicznego wyłożenia w grudniu 2012 roku, jednak w międzyczasie zmieniły się zasady dofinansowywania dopłat do przejazdów na podstawie biletów ulgowych. Do tej pory w pokrywaniu kosztów takich przejazdów partycypował marszałek. Teraz ten obowiązek ciąży na miastu i na gminach, do których dojeżdżają autobusy miejskiego przewoźnika. A w związku z tym do planu trzeba było wprowadzić poprawki obejmujące kwestię finansowania transportu miejskiego.
Czynnik motywacji mieszkańców
Układ urbanistyczny miasta co prawda nie pozwala na wprowadzanie sprawdzonych i coraz bardziej popularnych w innych miastach rozwiązań (np. w postaci buspasów), ale w świetle przyjętego planu transportowego są inne rozwiązania dla Siedlec, które mogą spowodować ograniczenie ruchu samochodów i przesiadanie się pasażerów do komunikacji zbiorowej, zo zresztą jest jednym z założeń dokumentu.
- Plan zakłada zarówno rozwój transportu pod kątem zapotrzebowania na świadczenie usług transportu zbiorowego (a więc badanie popytu na przewozy na terenie miasta i gmin), jak też możliwości infrastrukturalne. Musimy być gotowi na to, że nie wszystko da się na naszym terenie zrealizować. Mamy świadomość, że od wielu lat mieszkańcy preferują pojazdy prywatne i w tę stronę zmierza ten dokument, aby określić kierunki, jakie należy podjąć, by zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu miejskiego - mówi koordynatorka prac nad planem transportowym dla Siedlec - Joanna Skolimowska-Szpura.
Mniej aut w centrum
Wśród najważniejszych założeń prezentowanych w dokumencie, jest dokończenie budowy sieci dróg obwodowych dla miasta. Na mapie połączeń drogowych część tej sieci została już wykonana. Wciąż brakuje jednak kilku odcinków, które w perspektywie kolejnych lat mają zostać wybudowane. A to pozwoli na wykonanie kolejnych kroków, w tym na stopniowe ograniczanie ruchu aut osobowych na głównych ulicach miasta - w tym na ulicy Piłsudskiego i jednocześnie kierowanie ich na trasy poza centrum. Z tym działaniem ściśle wiąże się zaproponowana już wiele lat temu odbudowa osiemnastowiecznej dzwonnicy (dawnej bramy wjazdowej do miasta), która została w czasie II wojny światowej częściowo zniszczona, a której odbudowa w znaczącym stopniu ograniczyłaby ruch aut w kierunku wschód - zachód w ciągu Piłsudskiego – Starowiejska.
Zielone światło dla autobusów i rowerów
Mniej aut w centrum oznacza same korzyści dla pasażerów komunikacji miejskiej. Ulice, które zostałyby zamknięte dla samochodów osobowych, byłyby oczywiście obsługiwane przez miejskie autobusy oraz taksówki. Coraz więcej w ratuszu mówi się także o udostępnieniu ulic rowerzystom, którzy swobodnie mogliby korzystać z dróg niedostępnych dla samochodów osobowych. To również duża zmiana, ponieważ przez długi czas w ścisłym centrum miasta nie było ani jednej ścieżki rowerowej. W tej chwili powstaje ścieżka w ciągu ulicy 3 Maja, która tymczasowo poprawi sytuację rowerzystów.
W czasie konsultacji społecznych planu wpłynęło kilka uwag ze strony mieszkańców. Jedna z nich dotyczyła wprowadzenia systemu taryfowo-biletowego umożliwiającego podróż z przesiadkami na terenie miasta. Uwaga została uwzględniona i doprecyzowano w planie zapis w tej kwestii, a w kolejnych miesiącach ruszą prace modyfikujące system biletowy.
Ważny punkt na mapie Mazowsza
W plan transportowy dla Siedlec wpisane jest również stworzenie w mieście centrum przesiadkowego o znaczeniu ponadregionalnym. Miasto sąsiaduje z drogą krajową nr 2, a przez centrum Siedlec przebiega linia kolejowa E20, będąca paneuropejskim korytarzem transportowym. Plan zawiera zapis o zlokalizowaniu w sąsiedztwie stacji przesiadkowego centrum, które ma również zostać wpisane do planu transportowego dla całego województwa. Władze Siedlec poczyniły już pierwszy krok ku stworzeniu centrum. W listopadzie 2013 roku zorganizowano spotkanie informujące o projekcie budowy centrum dla potencjalnych podmiotów zainteresowanych udziałem w inwestycji.
Plan transportowy dla Siedlec będzie obowiązywał do 2022 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.