Konsorcjum firm Siemens i Newag podpisało umowę z sofijskim metrem na dostawę 20 trójczłonowych pociągów Inspiro (z opcją na kolejne dziesięć) dla planowanej III linii metra. Nowe pojazdy mają wyjechać na tory w 2018 roku.
W poniedziałek 28 września została podpisana umowa między Metropolitan EAD, operatorem sofijskiego metra a konsorcjum Siemens – Newag, w skład którego wchodzą Siemens AG z Wiednia, Siemens EOOD z Sofii oraz Newag, na dostawę taboru dla planowanego centralnego odcinka III linii metra. Zadaniem wykonawcy będzie dostarczenie 20 trójczłonowych, ok. 60-metrowych pociągów Inspiro oraz systemu kontroli ruchu. Umowa zawiera również opcję na kolejne dziesięć składów dla kolejnego etapu rozbudowy trzeciej linii – o dwa odcinki o łącznej długości blisko 9 km i liczące 9 stacji.
Konsorcjum będzie miało 38 miesięcy na realizację umowy, licząc od jej podpisania. Nowe pociągi wyjadą na tory sofijskiego metra w 2018 r. Pociągi mają bazować na nowej platformie Inspiro, znanej w Warszawie, która jest pierwszym miastem z pojazdami tej generacji. – Będzie to zupełnie inny produkt niż Inspiro dla Warszawy. Pociągi będą bowiem krótsze (w Warszawie są składy sześcioczłonowe – red.), będą też korzystały, inaczej niż w przypadku Warszawy, z napowietrznej sieci trakcyjnej. Pociągi pojadą nie tylko pod, ale i nad ziemią – mówi portalowi Transport-publiczny.pl Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. Składy będą wyposażone w klimatyzację.
Wiadomo już, że udział Newagu w produkcji będzie większy niż w przypadku pociągów dla Warszawy. – W większym stopniu będziemy odpowiedzialni za ich design oraz część napędową. To bardzo ciekawe zamówienie i przykład na to, że Newag nie boi się nowych wyzwań – mówi Konieczek. Zakres prac przypadający na Newag obejmuje zaprojektowanie i zabudowę wnętrza, uruchomienie pojazdów w zakładzie Spółki w Nowym Sączu, dostawę gotowych pociągów do klienta oraz usługi serwisowe w okresie gwarancji. Wartość kontraktu przypadająca na Newag wynosi 109 mln lewów (ok. 237 mln zł), z czego wersja podstawowa – bez wykorzystania opcji – wynosi 73 mln lewów (158 mln zł).
Budowa metra w Sofii ruszyła na przełomie lat 70. i 80. XX w. Pierwszy odcinek metra ruszył w 1998 r. Drugą linię, wykorzystującą odcinki wybudowane jeszcze w latach 80., uruchomiono w 2012 r. W 2015 r. otwarto dwa dalsze jej odcinki – do lotniska i parku biznesowego. Aktualnie metro sofijskie liczy 38,6 km długości i 34 stacje.
Zgodnie z planami 16-kilometrowa trzecia linia będzie przebiegać z południowego zachodu na północny wschód. Z II linią będzie krzyżować się na stacji NDK, a z I linią na stacji Uniwersytet Sofijski im. św. Klimenta Ochrydzkiego. W marcu 2014 r. ogłoszono przetarg na budowę centralnego, 7-kilometrowego odcinka z siedmioma stacjami w podziale na cztery zadania. Oferty otworzono w styczniu br. Prace potrwają 45 miesięcy.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.