Czołowy francuski producent taboru szynowego poinformował o wprowadzeniu do ruchu z pasażerami pociągu metra Movia w Singapurze. Pierwsze dwie sześciowagonowe jednostki zostały dostarczone w lutym, natomiast dostawa łącznie 106 pociągów ma zostać zrealizowana do 2026 roku. Pociągi będą sukcesywnie zastępować dotychczas eksploatowane 30-letnie składy.
Jednostki Movia produkcji Alstomu zostały zakupione z przeznaczeniem do obsługi linii metra północ-południe oraz wschód-zachód w ramach singapurskiej sieci Mass Rapid Transit (MRT). To najdłuższe trasy singapurskiego metra. Obok nich funkcjonuje także trasa północ-wschód (pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana podziemna linia metra o wysokiej przepustowości) oraz trasa obwodowa, której budowa nie została jeszcze ukończona, dlatego jej docelowy dookólny układ nie jest obecnie domknięty. 139-metrowe pociągi będą sukcesywnie zastępować dotychczas eksploatowane jednostki C151 produkcji Kawasaki, C651 produkcji Siemensa oraz C751B wyprodukowane przez konsorcjum Kawasaki i Nippon Sharyo.
Jednostki będą zasilane z wykorzystaniem trzeciej szyny, a ich prędkość konstrukcyjna wynosi 90 km/h, choć w codziennym ruchu nie będą przekraczać 80 km/h. Każdy z nich będzie mógł przewieźć łącznie aż 1920 pasażerów. Nadwozie zostało wykonane w konstrukcji aluminiowej. W pociągach nie zabraknie także dynamicznego systemu informacji pasażerskiej na ekranach LCD. Składy mają mieć także większe okna niż obecnie eksploatowane jednostki, przez co mieszkańcy i turyści będą mieli lepszy widok na miasto. Tu warto wspomnieć, że wiele odcinków w ramach MRT przebiega na estakadach, a nie w tunelach.
Pociągi Movia mają zapewnić dużo lepsze warunki podróżowania dla osób z niepełnosprawnościami poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także dla wózków dziecięcych. – Wdrożenie najnowszych pociągów Movia produkowanych przez Alstom gwarantuje, że Singapur nadal będzie mógł szczycić się jednym z najbardziej zaawansowanych systemów metra na świecie – mówi Yann Maixandeau, dyrektor zarządzający ds. rynku malezyjskiego i singapurskiego w Alstomie. Pociągi zostały zaprojektowane w Niemczech, natomiast ich produkcja odbywa się w fabryce w Chinach, należącej do spółki joint venture Changchun Alstom Railway Vehicles, w której partnerem jest chińska spółka CRRC Changchun, stanowiąca część największego producenta taboru szynowego na świecie.
Pociągi Movia oryginalnie były produkowane przez Bombardier Transportation, jednak spółka ta została przejęta przez Alstom. Akwizycja została sfinalizowana w styczniu 2021 i wymagała zrealizowania środków zaradczych w celu utrzymania poziomu konkurencji na europejskim rynku taboru szynowego. Co ciekawe, w przetargu na pociągi metra dla Singapuru w 2017 roku Alstom i Bombardier Transportation konkurowały ze sobą. Pozostałymi oferentami byli wówczas CAF (Hiszpania), Hyundai Rotem (Korea Południowa) oraz Kawasaki Heavy Industries (Japonia). Tak samo spółka joint venture Changchun Alstom Railway Vehicles nie została założona przez Alstom, ani nawet przez Bombardier Transportation, lecz przez przejęty przez drugi z wyżej wymienionych podmiotów Adtranz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.