Aż trudno w to uwierzyć, ale w PRL-u duży udział w wyborze nazw stacji metra miało społeczeństwo. To zupełnie odmienna praktyka niż obecnie, przy kolejnych stacjach i liniach kolei podziemnej.
Budowa obecnej linii metra nie miała samych zwolenników, jak mogłoby się to teraz zdawać. Wiele osób ją kontestowało, uważało za niepotrzebną, zbyt drogą bądź nie wierzyło w powodzenie kolejnej już przymiarki do realizacji tak dużej inwestycji. Próbą poprawy wizerunku metra i zwiększenia poparcia społecznego dla jego realizacji miały być konkursy na nazwy stacji i znak graficzny.
Przeprowadzenie konkursów zapowiedział Społeczny Komitet Budowy Metra już na swoim posiedzeniu założycielskim w 1982 r. W kwietniu kolejnego roku stowarzyszenie, z pomocą dziennika Sztandar Młodych i Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego, zwróciło się do warszawiaków o przesyłanie propozycji nazw dla wszystkich 23 planowanych stacji. Efekt tych konsultacji został przekazany do Dyrekcji Budowy Tras Komunikacyjnych, odpowiedzialnej za realizację kolei podziemnej, której spadkobiercą jest teraz Metro Warszawskie oraz Metroprojektu, przygotowującego wówczas projekty realizacyjne I linii.
Konsultacje te nie rozwiązywały jednak wszystkich problemów. Jak się okazało, prawo - w przeciwieństwie do nazw np. ulic i mostów - nie przewidywało procedury nadawania nazw stacji metra. SKBM zwrócił się do Rady Narodowej (odpowiednika Rady Miejskiej) o przejęcie tej "kompetencji" - przez analogię do wspomnianych nazw ulic czy mostów.
Nazwy stacji I linii zostały formalnie zatwierdzone 16 grudnia 1983 r. uchwałą nr 86 Rady Narodowej Miasta. I tak ustalono następujące nazwy dla kolejnych przystanków:
A-1 - Kabaty; A-2 - Natolin; A-3 - Imielin; A-4 - Stokłosy; A-5 - Ursynów
A-6 - Służew; A-7 - Wilanowska; A-8 - Wierzbno; A-9 - Racławicka; A-10 - Pole Mokotowskie
A-11 - Politechnika; A-12 - Plac Konstytucji; A-13 - Centrum; A-14 - Świętokrzyska; A-15 - Ratusz
A-16 - Muranów; A-17 - Dworzec Gdański; A-18 - Plac Komuny Paryskiej; A-19 - Marymont; A-20 - Park Kaskada
A-21 - Bielany; A-22 - Wawrzyszew; A-23 - Młociny
Stacje dwunasta i szesnasta nie zostały zrealizowane (
czytaj więcej), natomiast niektóre przystanki zmieniły nazwy przed otwarciem nazwy - Plac Komuny Paryskiej na Plac Wilsona, Park Kaskada na Słodowiec i Bielany na Stare Bielany. W jednym przypadku nazwa została zmieniona już po otwarciu - z Ratusza na Ratusz Arsenał.