MZK Toruń prowadzi przetarg na zakup do 40 elektrobusów. Zamówienie uwzględnia środki unijne oraz inne, potencjalne źródła finansowania – w tym w ramach wniosku złożonego już w ramach programu krajowego Zielony Transport Publiczny. W ten sposób Toruń chce osiągnąć progi Ustawy o elektromobilności.
Jak pisaliśmy, w zeszłym tygodniu MZK Toruń rozpisał przetarg na dostawy 10 nowych elektrobusów z możliwością rozszerzenia zamówienia o maksymalnie 30 dodatkowych pojazdów. Zamawiający wymaga pojazdów o długości 11,5-12,2 m. Wymagane są silnik bądź silniki elektryczne o mocy min. 150 kW, a także magazyny energii umożliwiające przejechanie między ładowniami min. 50 km przy załączonych systemach podkładowych. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Skąd środki na zakup pojazdów? Jak informuje MZK, zamówienie podstawowe ma być sfinansowane z funduszy unijnych. W tym miesiącu miasto złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza. Natomiast 25 pojazdów z zamówienia opcjonalnego jest objętych złożonym w zeszłym roku wnioskiem do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Zielony Transport Publiczny 3.0. Pozostałe pięć wozów może zostać kupionych gdy pojawią się dodatkowe źródła finansowania.
Dzięki tym zakupom – po dostawie pojazdów na przełomie 2025 i 26 r. – Toruń osiągnąłby pułap dla roku 2028 r., który jest wymagany Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z nią udział autobusów zeroemisyjnych lub autobusów napędzanych biometanem we flocie użytkowanych pojazdów ma przekraczać co najmniej 30%.
Niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na dostawy ładowarek do tych autobusów. Jak informuje MZK, będzie to pięć ładowarek tzw. „wolnych”, które staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów i dwie ładowarki szybkie, pantografowe – po jednej na pętlach Olimpijska i Kolankowskiego.