PKP PLK ogłosiły ponowny przetarg na przebudowę głównej stacji w Skarżysku. Tym razem – w odróżnieniu od poprzedniego postępowania, unieważnionego z powodu zbyt drogich ofert – prace przy peronach nr 1 i 2 przewidziano tylko jako opcję dodatkową. Z dokumentów wynika jednak, że inwestycji może w ogóle nie być, jeśli nie uda się pozyskać na nią funduszy unijnych.
Efektem prac ma być powstanie tunelu dla pieszych i rowerzystów pod torami w obrębie dworca. Przejście podziemne ma zastąpić w roli dojścia na perony obecną kładkę. Wraz z nią zostaną zlikwidowane także położone pod nią punkty usługowe. Ważną częścią zadania będzie przebudowa położonej bezpośrednio przy wylocie przejścia części peronu nr 3 – powodem, jak precyzuje zamawiający, jest konieczność „dostosowania do docelowego peronu, przebudowywanego obecnie w ramach
innego kontraktu”. W programie funkcjonalno-użytkowym wymieniono także trzy rozjazdy i szereg torów, na których mają zostać przeprowadzone roboty.
PKP PLK zastrzegły sobie prawo złożenia dwóch zamówień opcjonalnych. Pierwsze z nich obejmuje przebudowę peronu nr 1, korektę układu torowego (likwidacja jednego z rozjazdów) i dodatkowe prace związane z budową i przebudową układu pieszo-drogowego. W zakres drugiego wchodzi przebudowa peronu nr 2 oraz rozbiórka istniejącego i budowa nowego budynku dyżurnego ruchu peronowego. Rozebrany miałby wtedy zostać także osobny budynek, należący do PKP SA. Dodatkowy zakres może zostać zrealizowany, jeśli oferty okażą się odpowiednio niższe od kosztorysu. Priorytet ma w takim wypadku otrzymać opcja nr 2.
Przetarg ma formę aukcji elektronicznej i formułę „Projektuj i Buduj”. 90% kryterium udzielenia zamówienia będzie stanowiła cena, a 10% – ewentualne skrócenie terminu. Chętni do udziału w postępowaniu muszą wpłacić 366 tysięcy złotych wadium. Termin składania ofert upływa 4 października.
Sama inwestycja jest jednak uzależniona od pozyskania funduszy europejskich. Środki unijne, z których zadanie ma być współfinansowane, mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Jeśli jednak starania PKP PLK o ich przyznanie zakończą się niepowodzeniem, spółka zastrzega sobie prawo do unieważnienia przetargu. Warto przypomnieć, że
poprzednie postępowanie – obejmujące zarówno tunel, jak i przebudowę peronów w części obowiązkowej – zostało
unieważnione w marcu z powodu przekroczenia kosztorysu przez oferty. Oprócz tego niedawno PKP SA podpisały umowę na przebudowę skarżyskiego
budynku dworcowego.