Wygląda na to, że modernistyczna betonowa wiata na przystanku Szczecin Pogodno ocaleją w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i reaktywacji linii do Polic. Zadaszenia zostały wpisane do rejestru zabytków.
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wraz z PKP PLK realizują projekt szczecińskiej kolei metropolitalnej. W lipcu 2018 r.
podpisano umowy z wykonawcami. W ramach projektu pociągi mają wrócić na linię ze Szczecina do Polic. Istniejące przystanki mają być przebudowane bądź przeniesione w nowe miejsce, pojawią się też nowe przystanki. Szczegółowo zakres prac opisywaliśmy
tutaj.
Wkrótce po tym wydarzeniu rozgorzała dyskusja o betonowe zadaszenie peronu na przystanku Szczecin Pogodno, które wykonano w 1973 r. Wykonano je w konstrukcji żelbetowej, w nurcie modernistycznego ekspresjonizmu konstrukcyjnego. Szczecińscy architekci
zaapelowali o pozostawienie zadaszeń. Jak przekonywali, zadaszenie jest obiektem unikalnym w skali Szczecina i zasługuje na ochronę. Ich zdaniem jakość architektury pozytywnie kontrastuje z obecnie realizowanymi inwestycjami infrastrukturalnymi. Zaprezentowali też wizję remontu wiaty.
Wygląda na to, że wiaty faktycznie zostaną uratowane. Zainteresował się nimi konserwator zabytków. Jak informują PKP PLK, postępowanie zakończyło się w grudniu wpisem wiaty przystankowej do rejestru zabytków. – Zakres i możliwości prowadzonych prac na przystanku Szczecin Pogodno ustali badanie konstrukcji wiat i analizy projektanta – informuje Marta Burczyk z zespołu prasowego PKP PLK.
Modernizacja linii 406 znajduje się obecnie na etapie prac projektowych, jak i wykonawczych. – Prace na samym przystanku Szczecin Pogodno zostały wstrzymane z uwagi na prowadzone przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków postępowanie w sprawie wiaty. Planowany termin modernizacji przystanku to II kw. 2020 r. – informuje Burczyk.
autorzy: Igor Klyus, Krzysztof Żywucki, Sebastian Łabędź