Po krytycznym felietonie dotyczącym wyposażenia dwóch nowych pociągów, które zakupiło w Newagu PKP SKM Trójmiasto, głos w ich sprawie zabrał przewoźnik. Jego zdaniem wnętrze dwóch ezt zostało dobrze przemyślane i odpowiada potrzebom pasażerów.
Artykuł do którego odnosi się szef marketingu PKP SKM Trójmiasto można przeczytać
TUTAJ. Poniżej publikujemy odpowiedź przewoźnika.
Specyfika przewozów świadczonych przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. jest nieco inna niż zaprezentowana przez redaktora Michała Szymajdę. Średni czas przejazdu pasażerów SKM wyniósł w 2015 r. około 41 minut, a nie 20-25 minut jak to przedstawiono w artykule. Mając m. in. ten fakt na uwadze, przygotowując opis przedmiotu zamówienia Spółka zdecydowała się na zastosowanie klasycznego układu siedzeń. Pasażer, który podróżuje przez tak długi czas, oczekuje od przewoźnika minimum komfortu i nie zgadza się podróżować na niewygodnym fotelu lub ławie i nie może być zmuszony do stania w trakcie całej podróży.
Dodatkowo Spółka w celu poprawy wymiany pasażerów zdecydowała się na zamontowanie na pojeździe 8 par drzwi. Stosunek drzwi do długości pojazdu wynosi prawie 15% i został poprawiony względem EN-57 o prawie jedną trzecią (w EN57 stosunek ten wynosi zaledwie 10%). Drzwi zastosowane w zakupionych przez Spółkę pojazdach mają szerokość 1400mm, co przyśpieszy wymianę podróżnych, a jednoprzestrzenne wnętrze także przyczyni się do poprawy szybkości wymiany potoków pasażerskich.
Przedziały typu metro nie przyjęły się na obszarze aglomeracji Trójmiejskiej. W pierwszej prototypowej modernizacji pojazdu EN-71 zrealizowanej przez Spółkę w 2009 r. wykonane zostały dwa przedziały w układzie metro w członach silnikowych. Na naszej stronie internetowej w formie ankiet zbierane są opinie na tematy dotyczące komfortu pasażerów m. in zastosowania rozwiązania w zakresie układu siedzeń w stylu metro. Do spółki dochodziły głosy, że tego typu przedziały nie sprawdzają się i pasażerowie wolą korzystać z siedzeń w układzie stosowanym obecnie przez SKM. Potwierdziły to także wyniki ankiety przeprowadzonej przez portal trójmiasto.pl. Wynika z niej, że ponad 50% pasażerów uważa, że przedziały te były niewygodne, a SKM postępuje prawidłowo rezygnując z tego typu rozwiązania. Dlatego też spółka nie zdecydowała się na zastosowanie tego typu układu siedzeń w nowych pojazdach.
Także montaż wiatrołapów był celowym i przemyślanym przy przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia działaniem. Na linii nr 250 znajduje się 21 przystanków i stacji położonych w bliskiej od siebie odległości. Na przystankach obsługiwanych przez SKM wsiada i wysiada spora ilość pasażerów, a co za tym idzie większość czasu w trakcie postoju pojazdu drzwi wejściowe pozostają otwarte, brak wiatrołapów zwłaszcza w okresie zimowym powodowałby spadek komfortu pasażerów, a przyjęte rozwiązanie nie powoduje utrudnień związanych z wymianą pasażerów. Obecnie tego typu rozwiązania są powszechnie stosowane, nie tylko w pojazdach kolei aglomeracyjnej, ale także w wagonach metra, gdzie stosuje się zarówno szklane wiatrołapy jak i inne rozwiązania oddzielające przestrzeń pasażerską od przestrzeni w obszarze wejścia.
Zastosowanie w pojazdach gniazdek elektrycznych nie jest ekstrawagancją lecz standardem. Uważamy, że ich zamontowanie zdecydowanie wpłynie na poprawę komfortu korzystania przez podróżnych z usług SKM. Obecnie niemal każdy podróżny wyposażony jest w telefon typu smartfon, tablet lub komputer. Korzystanie z sieci WiFi w nowych pojazdach, do której podróżni będą mieli dostęp generuje w tego typu urządzeniach dodatkowy pobór prądu. Dostęp do energii elektrycznej w pojazdach jest zatem uzasadniony i odbierany przez pasażerów bardzo pozytywnie.
Organizując przetarg na dwa pojazdy zakładaliśmy (mając m.in. na uwadze czas dostawy), że pojazdy nam zaoferowane będą pojazdami już eksploatowanymi i dopuszczonymi w Polsce, więc trudno było się spodziewać dostawy całkowicie innych pojazdów. Pragniemy zwrócić uwagę na fakt, że nasze pojazdy pochodzą z rodziny pojazdów IMPULS, gdzie co najmniej kilkadziesiąt takich pojazdów – praktycznie tych samych pod względem aranżacji wnętrza obsługuje ruch aglomeracyjny – np. jeżdżąc w barwach SKM Warszawa. Zastosowane elementy wykończenia wnętrza, to efekt wzajemnych uzgodnień strony Zamawiającego i Wykonawcy. Ażurowe wiatrołapy w warszawskich SKM-kach nie zabierają dużo miejsca, ale wpływ sens ich instalowania jest co najmniej wątpliwy, ponieważ drzwi wejściowe w nowoczesnych pociągach. Komentarz autoraDobrze że trójmiejska SKM-ka, jak twierdzi, bierze pod uwagę opinię pasażerów dotyczącą wyposażenia pojazdu. Nie sposób jednak zgodzić się z tezami zawartymi w polemice. Na przykład twierdzenie, że Impulsy z SKM Warszawa są niemal identyczne z tymi, które zakupiła trójmiejska spółka jest nieprawdziwe. Warszawski przewoźnik, mimo zastosowania większości tak lubianych przez mieszkańców Wybrzeża siedzeń ustawionych przodem lub tyłem do kierunku jazdy, nie zapomniał też o sporej liczbie miejsc na rowery i przestrzeni dla pasażerów stojących. Gniazdek przy każdym siedzeniu w warszawskiej SKM-ce także nie ma, a jednak kilka zlokalizowanych przy drzwiach ładowarek USB całkowicie zaspokaja potrzeby pasażerów, obniżając tym samym cenę gotowego pojazdu. O wyziębienie pojazdów na przystankach także nie trzeba się martwić, bowiem drzwi w nich, inaczej niż w EN57, zamykają się automatycznie już po kilku sekundach, gdy nie są używane. Jak wspomniałem w swoim tekście, liczba drzwi w pojeździe wydaje się być zbyt mała jak na potrzeby SKM, jednak odpowiednia aranżacja wnętrza zapobiegła by wrażeniu ciasnoty. Pierwsze obserwacje z ruchu liniowego nowych Impulsów w Trójmieście niestety potwierdzają obserwacje autora – pociągi są zbyt ciasne.